Muzeum Lotnictwa Polskiego pozyskało dwa zabytkowe samoloty z brytyjskiego Imperial War Museum. Wśród eksponatów jest doskonale zakonserwowany egzemplarz opracowanego w Niemczech transportowego Junkersa Ju52. Maszyna tego typu była osobistym samolotem Hitlera.
Dyrektor krakowskiego muzeum Krzysztof Radwan poinformował, że brytyjskie muzeum skierowało do innych placówek ofertę sprzedaży zbędnych samolotów z prośbą o samodzielne określenie ceny. W takim przetargu wystartowały liczne placówki, wśród nich krakowskie muzeum.
- Kondycja finansowa polskiego muzealnictwa jest znana, więc zaproponowaliśmy dość niską cenę, a także w ramach rekompensaty również posiadany przez nas egzemplarz samolotu Su-7. Ku naszemu zdziwieniu Anglicy wybrali naszą ofertę, rezygnując nawet z rekompensaty w postaci sowieckiej maszyny - wyjaśnił Radwan.
- To dla nasz wielka nobilitacja, że nasza placówka i nasze zbiory zostały docenione przez to jedno z największych muzeów w Europie - dodał.
Junkers Ju52
Pozyskany Junkers Ju52 jest w doskonałym stanie konserwatorskim, bowiem Brytyjczycy gruntownie go odnowili. Wartość takiej maszyny na światowym rynku aukcyjnym wynosi około 500 tys. dolarów amerykańskich.
Opracowany w latach 1929/30 samolot był podobny do wcześniejszego Junkersa W33, od którego był jednak większy. Służył jako samolot pasażerski i transportowy w Niemczech i wielu krajach na całym świecie. Był także używany jako samolot bombowy Luftwaffe w hiszpańskiej wojnie domowej.
Przez cały okres II wojny światowej stanowił podstawowy typ w lotnictwie transportowym III Rzeszy i zasłynął podczas operacji powietrznodesantowych (Beneluks 1940, Kreta 1941) i mostów powietrznych (Demiańsk 1941/2, Stalingrad 1942, Afryka Pn. 1943).
Osobisty samolot Hitlera
Ju52 o znakach D-2600 i nazwie Immelmann II był osobistym samolotem kanclerza Rzeszy Niemieckiej Adolfa Hitlera (który używał także innych samolotów). Inny egzemplarz służył w Chinach jako osobisty samolot przewodniczącego Rządu Narodowego i Narodowej Rady Wojskowej, Czang Kaj-szeka.
Junkers Ju52 był produkowany w latach 1931-1945 w Niemczech, a po II wojnie światowej we Francji i Hiszpanii, także na Węgrzech. W sumie zbudowano 4845 egzemplarzy.
Eksponat pozyskany przez krakowskie muzeum pochodzi z powojennej produkcji francuskiej, samoloty nosiły wówczas oznaczenie Amiot AAC.1 Toucan. Posiada jednak malowanie lotnictwa transportowego III Rzeszy, działającego w śródziemnomorskim teatrze działań wojennych w latach 1941-42.
Myśliwiec marynarki brytyjskiej
Drugim z pozyskanych samolotów jest brytyjski myśliwiec De Havilland Sea Venom, opracowany na przełomie lat 1949/1950. Jego morska wersja, pozyskana przez MLP to maszyna przechwytująca, mogąca operować zarówno w dzień jak i w nocy w każdych warunkach pogodowych.
Samoloty tego typu służyły w lotnictwie marynarki brytyjskiej (Fleet Air Arm) w latach 50. Sea Venomy walczyły podczas kryzysu Sueskiego w 1956 r. W pracach nad tym samolotem uczestniczyło dwóch wybitnych polskich konstruktorów Stanisław Prauss oraz Wsiewołod Jakimiuk.
Przyjechały na czterech ciężarówkach
Jak wyjaśnił Radwan, zakupione samoloty przez dwa tygodnie w Wielkiej Brytanii były rozbierane i przygotowywane do transportu przez specjalistów z krakowskiego muzeum. Do Krakowa przyjechały na czterech specjalistycznych ciężarówkach. Właśnie rozpoczął się ich ponowny montaż.
- Myślę, że Junkersa w pełnej krasie, nawet w środku, będzie można oglądać podczas IX Małopolskiego Pikniku Lotniczego, który odbędzie się 29 i 30 czerwca na historycznym lotnisku w krakowskich Czyżynach - zapowiedział dyrektor MLP.
Muzeum Lotnictwa Polskiego
Powstałe w 1963 roku Muzeum Lotnictwa Polskiego chroni i prezentuje polskie oraz światowe dziedzictwo lotnicze. Jest jednym z największych europejskich muzeów tego typu. Zbiory liczą ponad 240 samolotów, szybowców, śmigłowców, ponad 140 silników lotniczych i zestawy rakietowe.
Autor: jś/par / Źródło: PAP / TVN24 Kraków
Źródło zdjęcia głównego: TVN24 Kraków | Grzegorz Głupczyk