Z samochodem cyklista spotka się tylko na starcie velostrady. Aż do centrum pojedzie śladem dawnych torów kolejowych. Na rondzie będzie miał własną tarczę. W Jaworznie właśnie ogłoszono przetarg na budowę pierwszej w Polsce autostrady dla rowerów. Wedle planów rowerzysta będzie szybszy niż kierowca auta.
Prace nad autostradą dla cyklistów w Jaworznie rozpoczęły się w 2014 roku. Jest to najważniejsza część projektu Integracja Dróg dla Rowerów, ponieważ chodzi także o połączenie istniejących już kilkunastu kilometrów ścieżek rowerowych, które powstawały na przestrzeni wielu lat przy okazji różnych inwestycji drogowych.
Projekt ma duże szanse powodzenia, ponieważ urzędnicy zaprosili do współpracy cyklistów.
- Oni wskazują, co i w jakiej kolejności ma być budowane - mówi Tomasz Tosza z wydziału inwestycji miejskich jaworznickiego magistratu.
Na odcinku o długości 3,5 km pobiegną dwie jezdnie, czyli po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, oddzielone od siebie pasem brukowym. Przy velostradzie będzie również chodnik, szeroki na 2 m.
Autostrada dla rowerów połączy dwa największe osiedla, na których mieszka 2/3 mieszkańców miasta z centrum Jaworzna. Ma być bezkolizyjna - została narysowana na śladzie dawnych torów kolejowych, a tam gdzie na planie krzyżuje się z drogami dla samochodów, powstaną tunel i kładka.
Z samochodami rowerzyści spotkają się tylko na starcie velostrady i potem dopiero na rondzie w centrum, gdzie będą mieli własną tarczę.
Jak podkreśla Tosza, tę samą odległość rower pokona szybciej niż samochód, bo velostrada biegnie skrótem. Urzędnicy nie twierdzą, że rower nagle zastąpi samochód. Ale z konsultacji z mieszkańcami miasta, przeprowadzonymi na etapie projektowania velostrady wynika, że wielu kierowców chętnie przesiadłoby się na jednoślad, gdyby w mieście były lepsze warunki jazdy dla cyklistów.
Do tego coraz bliżej. Po ponad dwóch latach planowania miasto ogłosiło przetarg na budowę velostrady. Koszt: około 6 mln zł, z czego większość to unijna dotacja w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.
- Drogi dla rowerów są 10-krotnie tańsze w budowie niż drogi dla samochodów - podsumowuje Katarzyna Florek, rzeczniczka urzędu miasta w Jaworznie.
Cykliści będą mieli także parking w Jaworznie - na 300 rowerów.
Autor: mag/kv / Źródło: TVN 24 Katowice
Źródło zdjęcia głównego: UM Jaworzno