Każdego roku Google podsumowuje treści najczęściej wyszukiwane przez użytkowników na całym świecie. Z przygotowanych zestawień można się dowiedzieć, że trendy te różnią się w poszczególnych krajach. I tak dowiadujemy się na przykład, że ukraińskich internautów interesowała receptura koktajlu Mołotowa, a Francuzów - jak oddać nieważny głos.
Oto niektóre hasła z przygotowanego przez Google podsumowania dla wybranych krajów, które odnoszą się do konfliktów politycznych. Zestawienie dodatkowo podzielone zostało na kilka kategorii, m.in. najczęściej wyszukiwane hasła oraz pytania zaczynające się od "jak", "gdzie", "dlaczego".
1. Ukraina
Kryzys na Ukrainie odbił się szerokim echem wśród miejscowych internautów. W podsumowaniu wskazuje na to kilka często wyszukiwanych haseł.
W 2014 roku mieszkańców Ukrainy najbardziej interesowały instrukcje wykonania koktajlu Mołotowa. Było to związane z walkami ulicznymi w Kijowie i innych miastach, szczególnie w pierwszej połowie roku.
В Киеве pic.twitter.com/zqP9X7ppsF— Yuri Timofeyev (@hegtor) luty 18, 2014
Często zadawanym pytaniem na Ukrainie w 2014 roku było: "W jaki sposób oszczędzić energię elektryczną?". Działo się tak od momentu, gdy Ukraina zaczęła przygotowania do zimy, a eksperci zaczęli obawiać się o kruchą gospodarkę tego kraju.
2. Szwecja
W Szwecji na czwartym miejscu najczęściej zadawanych pytań ze słowem "dlaczego" było "Dlaczego powstała Unia Europejska"?
Zainteresowanie to może wynikać z faktu, że w wyniku majowych wyborów do Parlamentu Europejskiego dostały się partie i ugrupowania antyimigracyjne i antyeuropejskie. Szwecja, która jest często uważana za wzór demokracji i państwa opiekuńczego, w 2014 roku zaczęła mieć poważne problemy z polityką imigracyjną. Część szwedzkiego społeczeństwa zaczęła krytykować wyraźnie wzrastającą w kraju liczbę obcokrajowców, co wynikało z obawy przed rosnącymi kosztami opieki nad osobami ubiegającymi się o azyl. We wrześniowych wyborach parlamentarnych w Szwecji zwyciężyło antyimigranckie ugrupowanie Szwedzcy Demokraci, bojkotowane przez pozostałe partie.
3. Francja
Francuzi w swoją wyszukiwarkę często wpisywali "jak oddać nieważny głos". Pytanie to było najczęściej wyszukiwanym w kategorii zdań zaczynających się od "jak".
Choć w wyborach do Parlamentu Europejskiego frekwencja we Francji wyniosła 43,1 proc. i była powyżej średniej, to eksperci uważają, że powstrzymanie się Francuzów od głosowania może być oznaką ich frustracji i sprzeciwu przeciwko rządzącym elitom.
Potwierdzać to może fakt, że Partia Socjalistyczna, z której wywodzi się Francois Hollande, poniosła klęskę w wyborach do Parlamentu Europejskiego, Senatu i w wyborach samorządowych, czyli wszystkich elekcjach przeprowadzonych w 2014 roku we Francji.
4. Izrael
Najczęściej wyszukiwaną frazą związaną z informacjami w Izraelu było "Home Front Command".
Home Front Command jest założoną w 1992 roku jednostką wojskową. Na stronie internetowej formacji są zawarte instrukcje i lokalne alarmy w przypadku awarii lub ataku. Dlatego nazwa jednostki była jednym z najczęściej wyszukiwanych lokalnych haseł w 2014 roku, w którym ofensywa lądowa i powietrzna izraelskiego wojska na Strefę Gazy spowodował dużą liczbę ofiar wśród ludności cywilnej, w tym dzieci.
Trendy Google nie dają pełnego obrazu aktualnie najważniejszych światowych wydarzeń. Dzieje się tak, ponieważ Google nie wszędzie jest wyszukiwarką dominującą, np. w krajach Bliskiego Wschodu.
Autor: kl,nb//rzw/kwoj / Źródło: The Washington Post