Nawet trzy tysiące euro, czyli równowartość 12,8 tysiąca złotych - takie mandaty grożą użytkownikom hulajnóg elektrycznych we Francji. Od soboty pojazdy zostały objęte kodeksem drogowym.
Z hulajnóg elektrycznych mogą korzystać osoby, które ukończyły 12 lat. Ponadto hulajnogi muszą posiadać hamulce, sygnał dźwiękowy oraz przednie i tylne światła pozycyjne. Dekret w sprawie elektrycznych hulajnóg zakazuje praktyk, jakie obserwowane są zwłaszcza w dużych miastach, czyli na przykład jazdy w słuchawkach i używania telefonów komórkowych.
Surowe mandaty
W miastach hulajnogi mają się poruszać przede wszystkim ścieżkami rowerowymi. W miejscach, gdzie takich dróg nie ma, można skorzystać z jezdni, na której obowiązuje ograniczenie prędkości samochodów do 50 kilometrów na godzinę. Korzystanie z chodników jest dozwolone jedynie w wyjątkowych sytuacjach i pod warunkiem poruszania się z prędkością pieszego. Natomiast poza miastami ruch hulajnóg elektrycznych jest dopuszczony tylko na ścieżkach rowerowych i na tak zwanych "zielonych ścieżkach". Dodatkowo wymagane jest tam korzystanie z kasku i odblaskowych elementów odzieży (w miastach - tylko zalecane).
Nieprzestrzeganie nowych przepisów określających zasady poruszania się hulajnogami grozi mandatem do 135 euro (to równowartość około 576 złotych). Wyjątkiem są kary za przekraczanie prędkości, które mogą sięgnąć nawet 1500 euro, a w razie recydywy - aż 3000 euro.
Niektóre przepisy nowego kodeksu drogowego, określone jako bardziej techniczne i wymagające specjalnego przystosowania pojazdów, zaczną obowiązywać od 1 lipca 2020 roku.
Nowe przepisy w Polsce
Nad uregulowaniem korzystania z hulajnóg elektrycznych trwają prace również w Polsce.
Na początku sierpnia Ministerstwo Infrastruktury skierowało do konsultacji projekt noweli Prawa o ruchu drogowym.
Resort zaproponował, by pojazdy, których zgodnie z definicją źródłem napędu będzie napęd elektryczny, mogły się poruszać z maksymalną prędkością 25 kilometrów na godzinę. Zgodnie z projektowaną regulacją kierujący elektryczną hulajnogą będą mogli - tak jak w przypadku roweru - korzystać ze ścieżek rowerowych i innej rowerowej infrastruktury. Kierujący będzie także zobowiązany posiadać uprawnienia do kierowania takie same jak w przypadku roweru - między innymi karta rowerowa. "Z tego względu, osoby poniżej 10. roku życia (granica wieku dla możliwości uzyskania karty rowerowej) nie mogą korzystać z urządzeń transportu osobistego" - dodano. Zgodnie z obecnymi przepisami osoba, która ukończyła 18 lat, nie jest obowiązana do posiadania dokumentu stwierdzającego posiadanie uprawnienia do kierowania rowerem.
Projekt resortu infrastruktury nie został jeszcze przyjęty przez Radę Ministrów.
Autor: mb / Źródło: PAP, tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock