Wojewoda pomorski wyda艂 decyzj臋 o zezwoleniu na realizacj臋 przekopu przez Mierzej臋 Wi艣lan膮. Decyzja posiada rygor natychmiastowej wykonalno艣ci i dotyczy cz臋艣ci znajduj膮cej si臋 w Pomorskiem - poda艂o w pi膮tek biuro prasowe wojewody pomorskiego.
Decyzja w zakresie budowy drogi wodnej 艂膮cz膮cej Zalew Wi艣lany z Zatok膮 Gda艅sk膮 zosta艂a wydana w pi膮tek. - Decyzja ta posiada rygor natychmiastowej wykonalno艣ci, co oznacza, 偶e inwestor mo偶e od razu wchodzi膰 na plac budowy - wyt艂umaczy艂 TVN24 zast臋pca dyrektora wydzia艂u infrastruktury w Pomorskim Urz臋dzie Wojew贸dzkim Janusz Woli艅ski.
Przed po艂udniem rozpocz臋to wycink臋 drzew na terenie Mierzei Wi艣lanej. Miejsce jest zabezpieczone przez policj臋. - Przeanalizowali to w艂a艣nie policyjni sztabowcy i doszli do wniosku, 偶e nasza obecno艣膰 jest tam niezb臋dna ze wzgl臋d贸w bezpiecze艅stwa - powiedzia艂 w rozmowie z TVN24 Micha艂 Sienkiewicz z Komendy Wojew贸dzkiej Policji w Gda艅sku.
"Zgodnie z art. 10 ustawy decyzja zosta艂a dor臋czona tylko wnioskodawcy, natomiast w stosunku do pozosta艂ych stron zawiadomienia i obwieszczenia o wydaniu decyzji zostan膮 wys艂ane i wywieszone w poniedzia艂ek 18 lutego 2019 roku. Decyzja jest zgodna z wnioskiem Dyrektora Urz臋du Morskiego w Gdyni i posiada wszystkie niezb臋dne pozwolenia, uzgodnienia i opinie" - wskaza艂o biuro prasowe wojewody pomorskiego.
Inwestycja za 880 milion贸w
Inwestor szuka wykonawc贸w samego przekopu, wraz ze 艣luz膮 i portem wewn臋trznym oraz wysp膮 na Zalewie Wi艣lanym. Przewidywany termin otwarcia ofert to marzec 2019 roku. W po艂owie grudnia Komisja Europejska zwr贸ci艂a si臋 do polskich w艂adz z pismem w sprawie raportu oddzia艂ywania na 艣rodowisko i pozytywnej decyzji RDO艢 w Olsztynie. W styczniu KE poinformowa艂a PAP, 偶e otrzyma艂a odpowied藕 i 偶e przeanalizuje ten dokument. Wcze艣niej minister gospodarki morskiej i 偶eglugi 艣r贸dl膮dowej Marek Gr贸barczyk wyrazi艂 nadziej臋, 偶e pro艣ba Komisji nie jest pok艂osiem pisma, kt贸re do KE wys艂a艂 jaki艣 czas temu rosyjski wiceminister rolnictwa, poniewa偶 Komisja w pi艣mie powo艂uje si臋 na zobowi膮zania rz膮du PO-PSL z 2013 roku oraz lipca 2015 roku, 偶e Polska b臋dzie konsultowa膰 projekt z Bruksel膮. Wed艂ug zapowiedzi ministerstwa gospodarki morskiej i 偶eglugi 艣r贸dl膮dowej, pierwsze jednostki przez kana艂 偶eglugowy przez Mierzej臋 Wi艣lan膮 b臋d膮 mog艂y przep艂yn膮膰 w 2022 roku. Inwestycja ma kosztowa膰 ok. 880 mln z艂; b臋dzie finansowana w ca艂o艣ci z bud偶etu pa艅stwa.
Kluczowa inwestycja
Przekop Mierzei Wi艣lanej to sztandarowy pomys艂 Prawa i Sprawiedliwo艣ci, kt贸ry pojawia si臋 przy okazji praktycznie ka偶dych wybor贸w od 2006 roku. Pomys艂 narodzi艂 si臋 w wyniku konfliktu z Rosj膮, kt贸ra nieoczekiwanie wstrzyma艂a ruch statk贸w na Zalewie Wi艣lanym. Strona rosyjska za偶膮da艂a w贸wczas podpisania umowy mi臋dzyrz膮dowej, kt贸ra uregulowa艂aby problem 偶eglugi przez Cie艣nin臋 Pilawsk膮.
Przypomnijmy, 偶e w po艂owie pa藕dziernika dosz艂o do symbolicznego rozpocz臋cia przekopu przez Mierzej臋 Wi艣lan膮, z udzia艂em prezesa PiS Jaros艂awa Kaczy艅skiego. Wkopano s艂upek, kt贸ry jednak po kilku dniach znikn膮艂.
Co ciekawe, to nie pierwszy raz, kiedy 艂opaty posz艂y w ruch. Do ich wbicia dosz艂o przy okazji kampanii parlamentarnej w 2015 roku. W K膮tach Rybackich z 艂opatami pojawili si臋 w贸wczas pos艂owie Prawa i Sprawiedliwo艣ci Leonard Krasulski i Andrzej Jaworski. Przekop ma powsta膰 w miejscowo艣ci Nowy 艢wiat, liczy膰 b臋dzie oko艂o 1300 m d艂ugo艣ci i 5 m g艂臋boko艣ci. Ma umo偶liwi膰 wp艂ywanie do portu w Elbl膮gu jednostek o zanurzeniu do 4 m. Przez kana艂 b臋d膮 mog艂y przep艂ywa膰 statki o d艂ugo艣ci 100 metr贸w i szeroko艣ci 20 metr贸w.
Wed艂ug rz膮du przekop Mierzei Wi艣lanej to inwestycja kluczowa, kt贸ra ma o偶ywi膰 gospodarczo Warmi臋 i Mazury, a jednocze艣nie projekt ten realizowany jest pod k膮tem bezpiecze艅stwa pa艅stwa.
Nie wszyscy jednak podzielaj膮 entuzjazm rz膮dz膮cych - do projektu swoje zastrze偶enia zg艂aszali mi臋dzy innymi ekolodzy, burmistrz Krynicy Morskiej, Zarz膮d Wojew贸dztwa Pomorskiego. Wskazywali oni na to, 偶e inwestycja ma powsta膰 na terenach cennych przyrodniczo i turystycznie.
Autor: mp / 殴r贸d艂o: PAP, tvn24bis.pl
殴r贸d艂o zdj臋cia g艂贸wnego:聽tvn24