Blisko 1576 złotych - tyle przeciętna polska rodzina przeznaczy na tegoroczne świąteczne zakupy, wynika z raportu IBRiS. To więcej niż w ubiegłym roku, ale zarazem mniejsza część tej kwoty zostanie przeznaczona na prezenty.
Według najnowszego badania IBRiS, tegoroczne wydatki świąteczne przeciętnego gospodarstwa domowego wyniosą 1575,95 zł, co oznacza wzrost o około 8 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym. To najwyższy wynik w ostatnich pięciu latach, co w opinii autorów raportu może być efektem inflacji, ale także większej gotowości do świątecznych wydatków. W sumie polscy konsumenci wydadzą na święta Bożego Narodzenia 21,9 mld zł.
Prezenty mniej ważne
Jak zauważono w raporcie, chociaż kwota przeznaczana na święta rośnie, zmienia się struktura wydatków. Prezenty są dla respondentów mniej ważne niż kiedyś - w tym roku Polacy przeznaczą na nie 51 proc. budżetu świątecznego, podczas gdy w 2023 roku było to 66 proc. Wynika z tego, że większą część środków pochłaniają inne kategorie, takie jak żywność, dekoracje czy organizacja spotkań rodzinnych.
Z badania wynika też, że coraz częściej odkładamy zakupy na ostatnią chwilę. W tym roku 52 proc. badanych wskazało, że zacznie finalizować świąteczne zakupy w drugiej połowie grudnia, czyli tuż przed świętami. To wyraźny wzrost w porównaniu z 2023 rokiem, kiedy tej odpowiedzi udzieliło 38 proc. Jednocześnie widoczny jest niewielki wzrost grupy osób, które planują wydatki z wyprzedzeniem - zrobienie zakupów już w listopadzie zadeklarowało 14,3 proc. badanych. Rok wcześniej takiej odpowiedzi udzieliło 11 proc. osób.
Większość zakupów spożywczych zostanie zrealizowana w dyskontach, gdzie zakupy ma zamiar zrobić 67,4 proc. badanych. 39,9 proc. respondentów zadeklarowało skorzystanie z oferty hiper- lub supermarketów. Na bazarach chce żywność kupić 33,6 proc., zaś 33,4 wybierze konkretny sklep (nie dyskont czy hiper- lub supermarket). 15,3 proc. planuje zakupić produkty żywnościowe w internecie, a 5,5 proc nie potrafiło odpowiedzieć na to pytanie.
Najpopularniejsze prezenty na święta
Najczęściej pod choinką pojawiać się będą kosmetyki, które na prezent ma zamiar kupić 38,5 proc. badanych. Zabawki kupi 33,9 proc. ankietowanych, 30,8 proc. - słodycze, 29,1 proc. - ubrania, a 24,2 proc. sprzęt elektroniczny (tablet, telefon, komputer, konsola). Książki kupi na prezent 21,8 proc. respondentów, 17,5 proc. wyda pieniądze na biżuterię, 10,3 na karty podarunkowe, a 7,8 proc - na gry komputerowe. Z kolei 26,5 proc. respondentów ma zamiar podarować gotówkę. 17,9 proc. badanych nie miało w tej kwestii jeszcze sprecyzowanych planów. Każdy badany mógł zaznaczyć więcej niż jedną kategorię.
Badanie przeprowadzono w dniach 24-25 listopada br. na próbie ogólnopolskiej 1100 osób metodą telefonicznych standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI).
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock