W miejscu przekopu Mierzei Wiślanej odkryto bursztyn - poinformowało tvn24bis.pl Ministerstwo Gospodarki Wodnej i Żeglugi Śródlądowej. Resort zlecił przeprowadzenie szczegółowych badań, które mają określić wielkość złóż.
O obecności bursztynu w miejscu przekopu Mierzei Wiślanej mówił już w 2016 roku Jarosław Sellin, wiceminister kultury i dziedzictwa narodowego.
- Przedstawiciele Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej poinformowali nas, że prawdopodobnie - tak się szacuje - ten dosyć głęboki przekop spowoduje, że wydobędziemy tony bursztynu z tego miejsca - powiedział Sellin w Radiu Gdańsk.
Jak dodał, szacunkowa wartość tych złóż to 880 milionów złotych. Co ciekawe, dokładnie tyle samo ma kosztować przekop Mierzei Wiślanej, a koszty inwestycji ma w całości pokryć budżet państwa.
Szczegółowe badania
W ubiegłym tygodniu informacje o odkryciu bursztynu, w rozmowie z branżowym portalem wnp.pl, potwierdził minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. Nie chciał jednak mówić o wielkości czy wartości złóż.
O sprawę zapytaliśmy resort. - W ramach przygotowania projektu przekopu Mierzei Wiślanej i uzyskiwania wszelkich pozwoleń, przeprowadzone zostały badania na obecność bursztynu. Potwierdziły one, że w pewnych miejscach bursztyn tam jest, prawdopodobnie w dwóch miejscach - poinformował nas Michał Kania z biura prasowego.
Resort zlecił już szczegółowe badania, aby poznać wielkość złóż, głębokość na jakiej się znajdują oraz określić możliwość wydobycia. - Ich wyniki oceni Ministerstwo Środowiska, bo to ono ma odpowiednie jednostki, które podejmą decyzję o rozpoczęciu wydobycia i wydaniu odpowiednich koncesji - dodał Kania.
Przekop
Na Mierzei Wiślanej ma powstać kanał żeglugowy w ramach programu "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską w latach 2016-2022". Celem programu - jak zaznacza resort - jest zapewnienie bezpieczeństwa i obronności w regionie poprzez otwarcie Zalewu Wiślanego na Morze Bałtyckie oraz na inne istniejące drogi wodne. Kanał żeglugowy ma doprowadzić także do zniesienia istniejących barier infrastrukturalnych, które ograniczają rozwój północno-wschodniej części Polski - informowało MGMiŻŚ. Według resortu jego realizacja będzie również gwarancją swobodnej żeglugi statków.
Według proponowanych rozwiązań kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną będzie miał 1,3 km długości i 5 metrów głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o parametrach morskich, tj. zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości 20 m.
Autor: tol / Źródło: tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej