PKP Intercity podpisało z nowosądeckim Newagiem umowę na zakup 63 elektrycznych lokomotyw wielosystemowych. Dostawy będą realizowane w latach 2026-2029. Szacowana wartość umowy wynosi blisko 2,3 miliarda złotych brutto.
W komunikacie prasowym obu firm podano, że to pierwsze w historii, zarówno przewoźnika, jak i producenta, tak duże zamówienie jednej serii pojazdów.
"Po raz pierwszy w historii naszej spółki podpisujemy umowę na zamówienie tak dużej liczby pojazdów trakcyjnych jednej serii. Dzięki temu realizujemy kolejny punkt przyjętej strategii taborowej, która zakłada, że do 2030 roku wszystkie lokomotywy w naszym parku taborowym będą poruszały się z prędkością 160-200 km/h, co pozwoli nam zapewnić szybkie przejazdy po Polsce" - powiedział cytowany w komunikacie prasowym wiceprezes PKP Intercity Tomasz Gontarz.
"Po raz pierwszy w Nowym Sączu będziemy realizować tak duże zamówienie. Pierwsze 2 lokomotywy dostarczymy przewoźnikowi w terminie do 24 miesięcy od daty podpisania umowy, a całe zamówienie musi być zrealizowane w terminie 60 miesięcy od daty podpisania umowy" - powiedział prezes Newagu Zbigniew Konieczek.
Umowa przewiduje prawo opcji zamówienia przez zamawiającego dodatkowych maksymalnie 32 lokomotyw. Zamawiający może skorzystać z opcji w całości lub części w terminie 30 miesięcy od dnia zawarcia umowy. Czas dostawy dodatkowych pojazdów pozostaje taki sam, jak w pierwotnym zamówieniu.
Wartość umowy między Newagiem i PKP Intercity
"Podpisujemy umowę na zakup 63 lokomotyw wielosystemowych z opcją na kolejne 32. Zamówienie podstawowe to jest 2,3 mld zł, zaś w przypadku skorzystania z opcji to zamówienie będzie wynosiło 3,5 mld zł. Oznacza to, że podpisujemy kontrakt największy w historii PKP Intercity (w przypadku skorzystania z opcji - red.)" - poinformował Gontarz. Przypomniał, że w przypadku pociągów typu Pendolino wartość kontraktu wyniosła ok. 2,8 mld zł.
Nowe wielosystemowe lokomotywy będą mogły poruszać się na liniach kolejowych zasilanych prądem o różnym napięciu: 3kV DC, 15kV AC, 25kV AC. Prędkość maksymalna pojazdów ma wynosić nie mniej niż 200 km/h. Producent musi uzyskać dopuszczenie pojazdów do eksploatacji w sześciu krajach, tj. w Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech. Wszystkie lokomotywy będą wyposażone w system ETCS poziomu drugiego.
Źródło: PAP Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Newag