Sąd Najwyższy oddalił skargę spółki P4 na decyzję Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wobec UPC wydaną w 2019 roku - przekazał urząd w piątek. Chodzi o nałożoną wtedy na UPC karę między innymi za możliwość jednostronnego podnoszenia abonamentu przez dostawcę. Decyzja SN rozstrzyga też kwestię wypłaty klientom rekompensat.
"Sąd Najwyższy oddalił skargę kasacyjną spółki P4 w sprawie decyzji wydanej przez Prezesa UOKiK wobec operatora telewizji kablowej UPC" - napisał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na platformie "X".
Podkreślił, że oznacza to potwierdzenie decyzji urzędu. "Spółka musi wykonać decyzję Prezesa UOKiK i poinformować swoich klientów o możliwości uzyskania rekompensaty w postaci zwrotu opłat za bezprawne podniesienie abonamentu" - wskazał UOKiK. Dodano, że po wyroku sądu apelacyjnego spółka zapłaciła już ponad 28,6 mln zł kary za stosowanie pięciu klauzul abuzywnych.
Podwyżka abonamentu
Wyjaśniono, że sprawa dotyczyła m.in. możliwości jednostronnego podnoszenia kwot abonamentów za kablówkę, zmiany istotnych warunków w umowach i warunków wypowiedzenia umowy przez spółkę.
Cytowany we wpisie prezes UOKiK Tomasz Chróstny powiedział, że rekompensaty to "bardzo dobra wiadomość dla klientów UPC". "Będą mogli oni otrzymać zwrot za podwyższone opłaty abonamentowe od momentu ich wprowadzenia do uprawomocnienia się decyzji" - dodał.
Urząd wyjaśnił, że w ciągu 2 miesięcy uprawnieni konsumenci powinni otrzymać od spółki pisemną informację oraz SMS z procedurą dokonania zwrotu.
- Obecnie czekamy na doręczenie postanowienia Sądu Najwyższego wraz z uzasadnieniem Decyzji UOKIK RBG - 10/2019 - przekazała nam Katarzyna Bonk z biura prasowego Play.
Kara dla UPC
W sierpniu 2019 roku UOKiK nałożył karę w wysokości prawie 33 mln zł na UPC. Ponadto nakazano zwrot niesłusznie naliczonych opłat. Wyjaśniono wówczas, że do urzędu docierały skargi na jednostronne wyłączanie kanałów i podwyższanie abonamentów przez UPC. Z tego powodu, po analizie regulaminów i wzorców umów, UOKiK wydał decyzję, w której uznał klauzule stosowane przez dostawcę za niedozwolone.
"UPC zastrzegał przy umowach na czas nieoznaczony, że ma prawo zwiększyć abonament od 5 do 8 zł raz w roku, jednak nie podawał z jakich przyczyn" - przekazano w komunikacie. Ponadto decyzja dotyczyła m.in.: arbitralnych decyzji o uzasadnieniu wizyty technika (UPC mogło stwierdzić, że takowa decyzja była niepotrzebna i obciążyć klienta opłatą) i zbyt ogólnych przesłanek do wypowiedzenia klientowi umowy (wg. urzędu klient nie wiedział jakie czynniki sprawią, że nie będzie mógł korzystać z usług).
Spółka P4 to operator sieci Play (we wrześniu 2021 roku spółka podpisała umowę nabycia UPC Polska w ramach transakcji o wartości 7 mld zł).
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock