Po elektryfikacji linii kolejowej skróci się czas przejazdu ze stolicy Podkarpacia do Sandomierza, a w przyszłości inwestycja pozwoli uruchomić połączenie do Warszawy. Nie trzeba będzie już zamieniać lokomotyw elektrycznych na spalinowe, jak to dzieje się obecnie. Ale na koniec inwestycji poczekamy 4 lata.
Wkrótce zacznie się elektryfikacja odcinka linii kolejowej Rzeszów-Ocice. Przetarg został ogłoszony w czerwcu i obejmuje elektryfikację, przebudowanie i zabezpieczenie istniejącej sieci elektroenergetycznych i teletechnicznych oraz wycinkę drzew. - Prace budowlane zaplanowano na lata 2017-2020. Szacowany koszt elektryfikacji to ponad 100 mln zł - mówi Dorota Szalacha z biura prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.
Zamiana lokomotyw
Elektryfikacja 67-kilometrowej trasy Rzeszów–Ocice pozwoli na skrócenie czasu przejazdu do Sandomierza, m.in. dzięki wyeliminowaniu konieczności zmiany lokomotyw elektrycznych na spalinowe. Ułatwi też podróż, a w przyszłości umożliwi uruchomienie połączenia między Rzeszowem a Warszawą przez Sandomierz - Skarżysko-Kamienną i Radom oraz przez Tarnobrzeg–Stalową Wolę i Lublin. - Elektryfikacja tej linii (nr 71) to nie tylko krótsza i wygodniejsza podroż na trasie Rzeszów–Sandomierz, ale także Rzeszów–Lublin - zaznaczyła Szalacha. PKP Polskie Linie Kolejowe przeznaczyły do tej pory na inwestycje na tej linii ponad 230 mln zł. Połączenie Rzeszów–Sandomierz–Warszawa będzie możliwe dopiero po zakończeniu prac modernizacyjnych na linii nr 25 Skarżysko Kamienna–Ocice oraz na linii nr 8 Warszawa–Radom. - Dodatkowe korzyści będą także po zakończeniu modernizacji (w tym elektryfikacji) linii nr 68 Lublin–Stalowa Wola oraz trasy Lublin–Otwock. Planowany termin zakończenia wszystkich tych projektów to rok 2020 - powiedziała Szalacha.
Z Rzeszowa do Osic
Obecnie na odcinku Rzeszów-Ocice prowadzone są prace, związane z budową nowego przystanku w Chmielowie i wydłużeniem peronu w Głogowie Małopolskim. Obie inwestycje mają zostać zakończone do końca 2016 r. Natomiast w marcu br. PLK podpisały umowę na opracowanie dokumentacji budowy mijanki w Majdanie Królewskim. Ma być gotowa do końca br., a mijanka - w 2018 r. Jak podkreśliła Szalacha, mijanka poprawi przepustowość linii i usprawni ruch kolejowy. W ubiegłym roku na trasie z Rzeszowa do Ocic PLK przebudowała wiadukt kolejowy w miejscowości Widełka, koszt inwestycji wyniósł 2 mln zł. W 2015 r. PLK wydały również ponad 2,7 mln zł na modernizację 3 przejazdów kolejowo-drogowych w: Komorowie, Pogwizdowie Nowym i Miłocinie.
Zobacz materiał z jazdy testowej Darta, który od kilku miesięcy znajduje się w rozkładzie jazdy PKP:
Autor: mb//ms / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: PKP PLK S.A.