Spółka założona przez zmarłego włoskiego przedsiębiorcę Leonarda Del Vecchio zanotowała najlepszy kwartał w historii. Wzrost napędzały rosnące zamówienia na inteligentne okulary, które mogą zrewolucjonizować rynek technologii ubieralnych (wearables).
Rekordowe wyniki i historyczny wzrost akcji
EssilorLuxottica poinformowała w czwartek, że sprzedaż w trzecim kwartale wzrosła o 11,7 proc. rok do roku do 6,9 mld euro (8,1 mld dolarów) – powyżej oczekiwań analityków. To najlepszy wynik kwartalny w historii firmy.
W komunikacie spółka podkreśliła, że "eksplozja wzrostu w segmencie urządzeń ubieralnych zapewniła dodatkowy impuls do wzrostu przychodów".
W piątek akcje spółki drożały nawet o 13,8 proc, co oznaczało największy dzienny wzrost od 2008 roku.
Kapitalizacja rynkowa koncernu wzrosła do 126,5 mld euro, ciągnąc w górę także cały sektor luksusowy – indeks Stoxx Europe Luxury 10 zyskał ponad 7 proc. w skali tygodnia.
Okulary Ray-Ban Meta
Dynamiczny wzrost napędzały inteligentne okulary Ray-Ban Meta, rozwijane od czasów pandemii wspólnie z firmą Meta Platforms (właściciela m.in. Facebooka i Instagrama). Urządzenia wykorzystujące sztuczną inteligencję umożliwiają robienie zdjęć, nagrywanie filmów i korzystanie z asystenta głosowego – wszystko w klasycznym stylu Ray-Ban.
Nowe modele, wycenione od 379 do 799 dolarów, dostępne są na razie w wybranych sklepach, ale firma zapowiedziała ekspansję na Kanadę, Francję, Włochy i Wielką Brytanię na początku 2026 roku.
Według dyrektora finansowego Stefano Grassiego "okulary z funkcjami sztucznej inteligencji przyczyniły się do wzrostu sprzedaży o ponad cztery punkty procentowe", co skłoniło firmę do przyspieszenia planów zwiększenia mocy produkcyjnych.
Analitycy: największa innowacja od czasu telefonów komórkowych
Według analityków Barclays inteligentne okulary mogą stać się najbardziej przełomową innowacją od czasów telefonów komórkowych, a do 2035 roku na świecie może zostać sprzedanych nawet 60 milionów sztuk.
Z kolei J.P. Morgan ocenił w nocie dla inwestorów, że "inteligentne okulary stały się teraz istotnym motorem wzrostu", podczas gdy główny biznes EssilorLuxottica pozostaje odporny na spowolnienie.
Analitycy Equita również zrewidowali swoje prognozy, podkreślając, że "przyspieszenie przychodów w trzecim kwartale oraz poziom zaufania co do perspektyw na czwarty kwartał i średni termin są ważnym wskaźnikiem sukcesu strategicznych działań grupy".
Nowe rozdanie w świecie inteligentnych okularów
Sukces okularów Meta ożywił rynek tzw. okularów komputerowych, z którego wcześniej wycofały się takie firmy jak Google czy Microsoft.
Teraz jednak zarówno Google, jak i Samsung, pracują nad nowymi modelami, wykorzystującymi platformę Android XR. Własny projekt ma także Apple.
Podczas konferencji Meta Connect w Menlo Park 17 września 2025 roku prezes Mark Zuckerberg zaprezentował nową linię Ray-Ban Meta Display, potwierdzając ambicje firmy w wyścigu o dominację na rynku "smart wearables".
Autorka/Autor: Jan Sowa
Źródło: Reuters
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock