1,5 tysiąca złotych - tyle w tym roku zamierza średnio wydać polska rodzina na Boże Narodzenie. Blisko 70 proc. świątecznego budżetu zostawimy w sklepach stacjonarnych - wynika z badania firmy doradczej Deloitte "Zakupy świąteczne 2019".
Jak wskazali autorzy opublikowanego we wtorek badania, połowa polskich respondentów deklaruje, że po prezenty uda się do sklepów stacjonarnych. Wydatki w takich sklepach stanowią wciąż większość świątecznego budżetu Polaków (68 proc.), przy czym wzrosły one o 6,1 punktu proc. w porównaniu do zeszłego roku.
Co kupują Polacy?
Zdaniem Jana Kisielewskiego z Deloitte Polacy wydają więcej ze względu na "wzrost cen i szerzy dostęp do żywności premium". - Jeżeli chodzi o wydatki na jedzenie, to jesteśmy na drugim miejscu w Europie. Wydajemy tyle, co Niemcy - powiedział w programie "Biznes dla Ludzi" na antenie TVN24 BiS.
Zdradził też, co najczęściej kupują Polacy. - Na pierwszym miejscu są perfumy i kosmetyki. Później są książki, a na końcu czekoladki - wymieniał.
- U nas w Europie gotówka jest na niższej pozycji niż w innych krajach Europy. My nadal chcemy szukać tego prezentu, a nie przelewać pieniądze, aby ktoś sobie sam coś kupił - mówił.
Z kolei ekspertka ds. zachowań społecznych i konsumenckich Katarzyna Pawlikowska zwróciła uwagę, iż "coraz częściej mówimy, że dla nas ten czas spędzony razem jest ważniejszy niż prezenty". - Myślimy też częściej o środowisku przy kupowaniu prezentów - zaznaczyła.
W internecie po inspirację
Polacy lubią zakupy przez internet, ale dynamika tego rynku jest u nas niższa niż u sąsiadów. - E-commerce rośnie w Polsce wolniej niż w pozostałych badanych krajach. W Polsce jest to 2,7 procent w porównaniu do 4,8 procent w Europie. Kanał online, który stanowi 32 procent wszystkich świątecznych wydatków w ośmiu badanych krajach urósł o 5 punktów procentowych w porównaniu do ubiegłego roku – wyliczyła Patrycja Venulet z Deloitte. Polska rodzina na tegoroczne Boże Narodzenie, jak wyliczono, wyda średnio 1521 zł, z czego 32 proc., czyli 489 zł trafi do sprzedawców online. Według badania Polacy chętnie szukają inspiracji prezentowych w internecie (49 proc.). Jedna trzecia klientów obdaruje bliskich upominkami kupionymi w sklepach internetowych, które mają przynajmniej jeden oddział stacjonarny, a 28 proc. skorzysta z platform e-commerce. Szczególnie dotyczy to elektroniki. W pozostałych badanych krajach odsetek ten wynosi odpowiednio 40 i 51 proc. W przypadku polskich konsumentów, jak zaznaczono, wskaźniki te wyraźnie rosną w przypadku elektroniki, szczególnie tzw. inteligentnej odzieży. W sklepach internetowych zamierza ją kupić 45 proc. respondentów, a na platformach e-commerce - 37 proc. Podobnie sytuacja wygląda z grami komputerowymi. Do zakupów online najbardziej przekonuje nas dostawa do domu (62 proc.), szeroki asortyment (58 proc.) oraz to, że nie mamy poczucia straty czasu (58 proc.). Ważna jest także możliwość łatwego porównania ceny (57 proc.). Z kolei za największą zaletę zakupów tradycyjnych uważamy możliwość natychmiastowego odebrania kupionego produktu (77 proc.), politykę wymiany i zwrotów (76 proc.), ochronę danych osobowych (75 proc.) oraz możliwość uzyskania fachowej porady od sprzedawcy (74 proc.).
Żywność w sklepach stacjonarnych
Zdaniem ekspertów Deloitte wyniki tegorocznego badania pokazują, że na internetowym rynku wciąż dużo do zrobienia mają sprzedawcy żywności. "Tylko 15 proc. ankietowanych deklaruje, że kupi żywność za pośrednictwem internetu, a 72 proc. preferuje sklepy stacjonarne" - czytamy. W tradycyjny sposób wolimy też kupować kosmetyki i perfumy oraz produkty zdrowotne. Aby nabyć produkty z tej kategorii, 62 proc. Polaków uda się do sklepów stacjonarnych. Z kolei kupowanych na prezenty książek będziemy szukać głównie w tradycyjnych punktach sprzedaży (45 proc.) oraz online, ale w sklepach, które mają oddziały stacjonarne (38 proc.). W sklepach stacjonarnych za zakupy bożonarodzeniowe zamierzamy płacić kartą płatniczą (66 proc.) oraz gotówką (53 proc.). "Karty użyje 70 proc. osób powyżej 55. roku życia. Z kolei w sklepach internetowych najczęściej również wybierzemy kartę oraz cyfrowe portfele (po 40 proc.). Te ostatnie są szczególnie popularne wśród osób w wieku 35-54 lat" - napisano. W międzynarodowym badaniu "Zakupy świąteczne 2019" wzięli udział respondenci z ośmiu państw europejskich.
Autor: mp / Źródło: PAP, TVN24 BiS
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock