Bon do Lidla - to nowa kampania phishingowa, przed którą ostrzega CyberRescue. Oszuści podszywają się pod sieć i za pomocą dodatkowych kwestionariuszy próbują wyłudzić dane osobowe klientów.
"W dobie szalejących cen, chętnie sięgamy po kupony zniżkowe i oferty promocyjne. W związku z tym, cyberoszuści potrafią tworzyć doskonałe kampanie phishingowe. Tym razem 'rozdają' bon do Lidla o sporej wartości" - poinformował zespół startupu CyberRescue.
Bon do Lidla - ostrzeżenie przed oszustami
Następnie wyjaśnił, że na początku "przestępcy wysyłają mail z treścią o rzekomej wygranej karty podarunkowej na kwotę 1500 zł". Szkopuł w tym, że "aby ją otrzymać, należy wypełnić krótki kwestionariusz osobowy i ankietę z dosyć nietypowymi jak na sklep spożywczy pytaniami".
Pytania obejmują m.in. status zawodowy, kredyt we frankach, plany dotyczące montażu paneli fotowoltaicznych lub oszczędności i inwestycje.
- Łącząc te dwa formularze, oszuści są w stanie wysyłać ci wiadomości typu spam dostosowane pod twoje potrzeby. Planujesz zainwestować pieniądze? Kończy ci się ubezpieczenie? Prawdopodobnie niedługo otrzymasz SMS lub połączenie z ofertą dopasowaną do ciebie. Osoba kontaktująca się, będzie znała już twoje imię i nazwisko, adres, a także podstawowe informacje na temat twojego życia zawodowego. Przez to, pozornie niewinna ankieta, jest w stanie dostarczyć różnym podmiotom całą masę informacji na twój temat - ostrzegła cytowana w komunikacie prasowym Elwira Charmuszko, specjalistka ds. cyberbezpieczeństwa.
"Jeśli zdarzyło ci się uzupełnić taki lub podobny kwestionariusz, zachowaj czujność i uważaj na wiadomości, które do ciebie trafiają. W związku z tym, nigdy nie podawaj informacji na swój temat tam, gdzie nie jest to konieczne. Uważaj na połączenia z rzekomymi ofertami z banków i platform inwestycyjnych" - zaapelował zespół.
Jak wskazano w informacji prasowej, "CyberRescue to założony w 2018 r. startup skupiający się na ratowaniu ludzi, którzy padli ofiarą cyberprzestępców", a "eksperci firmy specjalizują się m.in w zabezpieczaniu zgubionych urządzeń, odzyskiwaniu dostępu do przejętych portali w social mediach, zwrotach środków skradzionych z kont bankowych czy też weryfikacji podejrzanych wiadomości".
Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: Eugenio Marongiu/Shutterstock