Dotychczasowy system finansowania nie gwarantuje stabilności mediów. Proponujemy likwidację abonamentu na rzecz finansowania mediów publicznych z budżetu państwa - ogłosiło Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Resort proponuje, by przekazywać na ten cel co najmniej 0,09 procent PKB rocznie.
MKiDN proponuje likwidację abonamentu i finansowanie mediów z budżetu w wysokości co najmniej 0,09 proc. PKB rocznie - podał resort kultury, rozpoczynając konsultacje założeń ustawy medialnej.
"Dotychczasowy system finansowania nie gwarantuje stabilności mediów. Proponujemy likwidację abonamentu na rzecz finansowania mediów publicznych z budżetu państwa. Nie oznacza to jednak wprowadzenia dodatkowego opodatkowania. Założenia opierają się na przyznaniu gwarancji środków na realizację misji publicznej w wysokości co najmniej 0,09 proc. PKB rocznie" - napisano.
Przeczytaj także: Abonament rtv. Ogłoszono stawki
Mniej reklam, więcej treści
Resort podaje, że wprowadzenie stałej kwoty finansowania pozwoli na zmniejszenie liczby reklam w telewizji publicznej i skupieniu na misji.
"Stopień realizacji misji publicznej będzie podlegał ocenie społecznej i kontroli ze strony KRRiT, która powinna zostać zreformowana" - napisano.
MKiDN podało, że przedstawione założenia, po ich szerokich konsultacjach, pozwolą skonstruować zapisy ustawy, które będą oddawały potrzeby rynku oraz głosy środowisk. Po zakończeniu tego etapu rozpoczną się prace w trybie legislacyjnym.
Koncesja na nadawanie - liberalizacja przepisów
Resort kultury zakłada również liberalizację przepisów dotyczącą koncesji na nadawanie.
"Obecnie wymagania nałożone na podmioty, które chcą uzyskać koncesję na rozpowszechnianie programów drogą satelitarną lub kablową są bardzo wysokie. Proponujemy liberalizację przepisów. Programy publicznej radiofonii i telewizji nie będą wymagały koncesji. Rekomendujemy ich utrzymanie tylko dla nadawców programów naziemnych" - napisano.
MKiDN rekomenduje, by regulacjom poddać także kwestie kontroli koncentracji rynku medialnego pod kątem jej wpływu na pluralizm i niezależność redakcyjną oraz zasad wydawania środków publicznych na reklamy.
"Zależy nam, by środki te były wydatkowane w sposób transparentny i według obiektywnych, niedyskryminacyjnych kryteriów" - napisano.
Resort zakłada, że konsultacje potrwają do 23 września 2024 r., a w październiku nastąpi publikacja raportu z konsultacji. Pod koniec 2024 r. zaplanowano przygotowanie projektu ustawy i skierowanie go do konsultacji publicznych i międzyresortowych.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock