Polska branża turystyczna odnotowała trend "coolcation", czyli poszukiwania na wakacje chłodniejszych miejsc, gdzie latem temperatura to 23-27 stopnie Celsjusza - powiedziała prezes Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej Marta Chełkowska. - Tu widzimy dla nas szanse - wskazała. Podczas tegorocznego sezonu nad morzem dopisali turyści z Czech.
Prezes PROT powiedziała PAP, że branża turystyczna na Pomorzu podczas tegorocznego sezonu wakacyjnego musiała się mierzyć z różnymi trendami.
- Między innymi z tym, że turysta krajowy szukał swoich wakacyjnych marzeń za granicą. W tym aspekcie rekordową frekwencję zanotował Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy. Tam zdecydowanie było widać wzmożony ruch turystyczny - oceniła.
Tak radziły sobie polskie hotele
Wskazując na rynek pomorski przyznała, że "z jednej strony nie możemy narzekać, ponieważ około 50 proc. planowanych krajowych podróży odbyło się nad polskie morze, więc jest to fantastyczny wynik".
- Natomiast łącznie w Pomorskiem było trochę mniej turystów niż w roku ubiegłym, między innymi ze względu na wspomniane wcześniej zagraniczne wyjazdy - dodała prezes PROT. Przyznała jednocześnie, że świetnie w okresie wakacyjnym radziły sobie obiekty hotelowe, gwarantujące całoroczny wypoczynek. - Tam stopień rezerwacji był bardzo wysoki i w sierpniu wyniósł ponad 90 procent. W lipcu nie było dużo gorzej - dodała Chełkowska.
Dopisali turyści z Czech
Podkreśliła, że w tym roku dopisali turyści z Czech, którzy docenili ofertę, jakość, cenę i warunki panujące nad Bałtykiem. - Muszę przyznać, że wszystkie aspekty łączące się z zaproszeniem turysty czeskiego zagrały i zostaliśmy uznani przez Czechów jako "polska Chorwacja" - stwierdziła szefowa PROT. Rozmówczyni PAP podkreśliła, że w tym roku, bardziej niż w latach poprzednich, można było zaobserwować skrócenie "okna rezerwacyjnego". - Pobyty skróciły się do trzech, czterech dni. Często były to też weekendowe wypady, jeżeli ktoś na przykład nie miał urlopu. Jest to niestety niebezpieczny trend, ponieważ dłuższe okno rezerwacyjne dawało pewien oddech branży. Pamiętajmy, że co trzy, cztery dni wszystko musi być zmienione, przygotowane od nowa, a rezerwacje odbywają się na krótko przed przyjazdem. Rynek stał się bardzo wymagający - stwierdziła Marta Chełkowska.
Nowy trend
W ocenie prezes PROT, jednym z atutów wypoczynku nad polskim morzem, wbrew pozorom jest pogoda.
- W basenie Morza Śródziemnego w miesiącach letnich jest bardzo gorąco, wręcz niebezpiecznie i w temperaturze 40 st. Celsjusza trudno odpocząć - stwierdziła Marta Chełkowska.
- Odnotowaliśmy nowy trend "coolcation", czyli poszukiwanie chłodniejszych destynacji, gdzie temperatura latem wynosi 23 do 27 st. C i tu widzimy dla nas szanse. Myślę, że jeżeli ten trend się utrzyma, to będziemy mogli się spodziewać więcej turystów zagranicznych i krajowych, którzy uznają, że nasz klimat jest lepszy do wypoczynku - dodała.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock