Koszty Volkswagena w zwi膮zku ze skandalem dotycz膮cym manipulowania pomiarem emisji spalin b臋d膮 najprawdopodobniej si臋ga膰 dziesi膮tk贸w miliard贸w dolar贸w i przedwcze艣nie zniwecz膮 status najlepszego producenta aut na 艣wiecie, o co niemiecki koncern od dawna zabiega艂. A ca艂e lata mo偶e zaj膮膰 odbudowywanie wizerunku marki - nieuchwytnej warto艣ci budowanej przez dziesi臋ciolecia, co jest by膰 mo偶e najgorsz膮 wiadomo艣ci膮 dla Volkswagena.
Volkswagen b臋dzie musia艂 zap艂aci膰 zar贸wno kary pa艅stwowe, jak i zmierzy膰 si臋 z ogromnymi wydatkami zwi膮zanymi z wymian膮 oszuka艅czego oprogramowania pomiaru spalin w nawet 11 milionach samochod贸w na 艣wiecie - pisze we wtorek agencja Associated Press.
"To s膮 szkodliwe sprawy"
Firma ju偶 od艂o偶y艂a 6,5 mld euro na pokrycie kar i napraw, ale - jak wskazuje AP - to dopiero pocz膮tek. Niekt贸rzy eksperci oceniaj膮, 偶e rachunek na koniec mo偶e by膰 a偶 pi臋ciokrotnie wy偶szy. Spodziewany jest r贸wnie偶 spadek sprzeda偶y. Poza tym ca艂e lata mo偶e zaj膮膰 odbudowywanie wizerunku marki - nieuchwytnej warto艣ci budowanej przez dziesi臋ciolecia, co jest - jak wskazuje AP - by膰 mo偶e najgorsz膮 wiadomo艣ci膮 dla Volkswagena. - To s膮 szkodliwe sprawy, kt贸re wykraczaj膮 poza zaniedbania i niekompetencj臋 - powiedzia艂 Jeremy Robinson-Leon z nowojorskiej firmy PR-owej Group Gordon. - Mamy tu do czynienia z oszustwem i to bezczelnym oszustwem - oceni艂.
Koszty rosn膮ce lawinowo
AP zwraca uwag臋, 偶e koszty kar, pozw贸w s膮dowych i napraw samochod贸w trudno oszacowa膰, ale nale偶y oczekiwa膰, i偶 b臋d膮 ros艂y lawinowo. Wed艂ug analityka Warburg Research Marc-Rene Tonna mog膮 ostatecznie przekroczy膰 35 mld euro (39 mld dol.). Kary na艂o偶one przez ameryka艅sk膮 federaln膮 Agencj臋 Ochrony 艢rodowiska (EPA), kt贸ra wykry艂a manipulowanie pomiarem spalin z silnik贸w dieslowskich, mog膮 si臋ga膰 18 mld dol. Teoretycznie za ka偶dy z 482 tysi臋cy samochod贸w, kt贸re maj膮 oszuka艅cze oprogramowanie, firma mo偶e dosta膰 kar臋 37,5 tys. dol. Faktycznie kara mo偶e by膰 jednak du偶o ni偶sza, je艣li koncern b臋dzie wsp贸艂pracowa艂 z w艂adzami. Tonn oszacowa艂, 偶e w sumie z tego tytu艂u firma b臋dzie musia艂a zap艂aci膰 12,5 mld euro (13 mld dol.). Volkswagenowi grozi kilkadziesi膮t pozw贸w s膮dowych ze strony ameryka艅skich stan贸w i hrabstw. Zaledwie jedno hrabstwo w stanie Teksas domaga si臋 kar na sum臋 100 mln dol., a to tylko jeden pozew - podkre艣la AP. Volkswagenowi gro偶膮 r贸wnie偶 kary w innych krajach na 艣wiecie, gdzie by艂y sprzedawane samochody z oszuka艅czym oprogramowaniem, je艣li zostanie udowodnione, i偶 firma manipulowa艂a tam r贸wnie偶 przy testach emisji spalin. Obecnie trwa dochodzenie w Niemczech i innych europejskich krajach. Klienci indywidualni, kt贸rzy czuj膮 si臋 oszukani, r贸wnie偶 b臋d膮 pozywa膰 Volkswagena, co ju偶 nast臋puje w Stanach Zjednoczonych i Europie. Odszkodowania mog膮 kosztowa膰 niemiecki koncern miliardy dolar贸w. Koszt napraw szacowany jest na 2 mld euro (2,2, mld dol.), daleko poza to, co Volkswagen od艂o偶y艂 na takie cele - napisa艂 Tonn w informacji dla inwestor贸w.
Silny cios w zyski?
Eksperci przewiduj膮, 偶e efektem tego mo偶e by膰 silny cios w zyski firmy. Jak oceni艂 analityk z Warburg Research, zyski Volkswagena za ten rok spadn膮 o po艂ow臋 - do 6,4 mld euro, a w 2016 roku do 11 mld euro z 15,7 mld euro. Skandal ju偶 spowodowa艂 spadek akcji Volkswagena o 40 proc., zmniejszaj膮c warto艣膰 rynkow膮 koncernu o 30 mld euro (33 mld dol.). Volkswagen jest mocny finansowo, dysponuj膮c 20 mld euro netto, ale musi zachowa膰 z tego co najmniej 10 mld euro, 偶eby utrzyma膰 rating kredytowy - podkre艣la w swej analizie AP.
Miejsca pracy niezagro偶one
Skandal z manipulowaniem pomiarem emisji spalin w silnikach dieslowskich b臋dzie kosztowa艂 Volkswagena miliardy euro, ale na razie nie przewiduje si臋 konsekwencji dla miejsc pracy - przyzna艂 we wtorek przewodnicz膮cy rady zak艂adowej koncernu Bernd Osterloh.
Podkre艣li艂, 偶e uczynione zostanie wszystko, aby zapewni膰 utrzymanie miejsc pracy. Przyzna艂 zarazem, 偶e obecnie nie spos贸b jeszcze oceni膰 skali kryzysu, w jaki popad艂 Volkswagen. Na spotkaniu z ponad 20 tysi膮cami pracownik贸w w g艂贸wnych zak艂adach Volkswagena w Wolfsburgu wskaza艂, 偶e "nikt nie potrafi powiedzie膰", jak na skandal zareaguj膮 klienci koncernu. Osterloh zapowiedzia艂 weryfikacj臋 wszystkich inwestycji Volkswagena i zakwestionowanie "wszystkiego, co nie jest ekonomiczne". Volkswagen zatrudnia na ca艂ym 艣wiecie ok. 600 tys. os贸b, w tym w centrali w Wolfsburgu ok. 72,5 tys.
Na czym polega艂a manipulacja Volkswagena?
Autor: mb / 殴r贸d艂o: PAP