Sejm zdecydował o przesunięciu o rok terminu wdrożenia zmodernizowanego systemu CEPiK. Oznacza to, że dopiero od stycznia 2017 r. zaczną obowiązywać nowe przepisy dotyczące m.in. okresu próbnego dla osób, które po raz pierwszy uzyskały prawo jazdy kategorii B.
W środę Sejm uchwalił nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym, która przesuwa - z 4 stycznia 2016 r. na 1 stycznia 2017 r. - termin wdrożenia zmodernizowanego systemu Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPIK2.0.). Gromadzi on dane dotyczące kierowców i pojazdów.
Nowelę, która teraz trafi do Senatu, poparło w głosowaniu 441 posłów, jeden był przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu.
Przyczyny zmian
Termin został przesunięty ze względu na niedostateczne przygotowanie odbiorców systemu CEPIK2.0. Apelował o to m.in. Związek Powiatów Polskich a także dostawcy oprogramowania. Zmiany dotyczą 380 powiatów, ponad 4 tys. stacji kontroli pojazdów oraz ponad 7 tys. ośrodków szkolenia kierowców. Przepisy te regulują m.in. kwestie związane z gromadzeniem i przetwarzaniem danych w centralnej ewidencji kierowców oraz wprowadzeniem okresu próbnego dla osób, które po raz pierwszy uzyskały prawo jazdy kategorii B. Zmiana terminu spowoduje późniejsze wprowadzenie obowiązku przekazywania do centralnej ewidencji kierowców danych dotyczących kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego i przydzielonych im punktów karnych za te naruszenia. Od 2017 r. wejdą w życie przepisy dotyczące świeżo upieczonych kierowców, czyli tych, którzy dopiero zdali na prawo jazdy. Z roku do dwóch lat wzrośnie tzw. okres próbny (obecnie trwa on rok), a młodzi kierowcy będą musieli przechodzić dodatkowo kurs i szkolenie. Przez pierwszych osiem miesięcy będą ich obowiązywać też ograniczenia prędkości (niezależnie od znaków) - 50 km/h w terenie zabudowanym, 80 km/h w terenie niezabudowanym i 100 km/h na autostradzie i drodze ekspresowej. Jak podkreślają eksperci, choć przepisy dotyczą wszystkich, którzy zdadzą na prawo jazdy, chodzi głównie o grupę najmłodszą - od 18 do 24 lat.
Nowe przepisy
Dopiero w 2017 roku wejdą w życie także przepisy wprowadzające m.in. możliwość sprawdzenia przez kierowcę on-line informacji o punktach karnych oraz o tym, jakie naruszenia kodeksu drogowego mu przypisano. Kolejną usługą dostępną elektronicznie ma być "Udostępnij dane pracodawcy". Przedsiębiorcy będą mogli tą drogą weryfikować uprawnienia kierowców, tak by uniknąć sytuacji, w której udostępnią służbowe samochody pracownikom nieposiadającym ważnych uprawnień. Uruchomiona ma być też e-usługa "Sprawdzenie szkoły jazdy", pozwalająca na ocenę jakości kształcenia szkół jazdy przez przyszłych kursantów na podstawie dostępnych danych statystycznych. Według MSWiA zwiększy to konkurencję między szkołami i przyczyni się do wzrostu jakości świadczonych usług. Ustawa umożliwi też utworzenie usług powiadamiania kierowców oraz właścicieli pojazdów o ważnych terminach związanych z pojazdami lub prawami jazdy. W ramach modernizacji systemu CEPiK przewidziano także rozszerzenie zakresu danych dotyczących np.: badań technicznych pojazdów (zakłada się gromadzenie informacji o wszystkich wykonywanych badaniach technicznych: zakończonych wynikiem pozytywnym i negatywnym, ukończonych i nieukończonych, pojazdów zarejestrowanych i niezarejestrowanych) i zdarzeń ubezpieczeniowych (przewidziano gromadzenie informacji o szkodach, klasyfikujących pojazd do dodatkowego badania technicznego, zgłaszanych w ramach ubezpieczenia obowiązkowego (OC) i nieobowiązkowego (AC). Celem planowanych zmian jest także budowa centralnej ewidencji posiadaczy kart parkingowych (CEPKP).
Ekspert o zmianach, które miały obowiązywać od stycznia 2016 roku:
Autor: mb / Źródło: PAP