Podatki za 2024 rok będzie można rozliczyć za pomocą aplikacji mobilnej – wynika ze słów szefa Krajowej Administracji Skarbowej, wiceministra finansów Marcina Łobody.
- W ciągu najbliższych miesięcy planujemy udostępnić użytkownikom serwisu e-Urząd Skarbowy nowe narzędzie w postaci aplikacji mobilnej, które umożliwi bezpieczne, szybkie i komfortowe załatwianie spraw urzędowych online. Aplikację mobilną e-Urząd Skarbowy będziemy wdrażać w kilku etapach. Na początek udostępnimy konto osoby fizycznej i przeznaczone dla tego konta funkcjonalności - powiedział Marcin Łoboda, szef Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) i wiceminister finansów.
Dodał, że jej użytkownicy będą mogli m.in. uzyskać zaświadczenia, przeglądać informacje o udzielonych pełnomocnictwach, zobaczyć złożone dokumenty z zakresu podatku PIT, PCC, SD i VAT czy sprawdzać swoje rozliczenia.
PIT za 2024 rok w aplikacji
Aplikacja - jak podał - będzie zawierać także inne funkcjonalności, np. zarządzanie dokumentami czy aktualizację danych oraz wysyłanie i odbieranie dokumentów w formie elektronicznej, jeśli wcześniej użytkownik wyrazi zgodę na e-Korespondencję. W pierwszym etapie KAS planuje także udostępnienie usługi dla notariuszy.
- W ramach udostępnionych usług chcemy również zapewnić użytkownikom dostęp do skorzystania z możliwości rozliczenia zeznania za rok 2024 poprzez usługę Twój e-PIT. Planujemy także wprowadzenie funkcjonalności, która umożliwi przedsiębiorcom wygenerowanie Raportu podatnika, dzięki któremu mogą oni w ciągu kilku sekund poznać podstawowe informacje na temat swojej sytuacji podatkowej. W kolejnych wersjach aplikacji mobilnej planujemy rozszerzyć zakres jej funkcjonalności o usługi już dostępne w e-Urzędzie Skarbowym, przede wszystkim o konto organizacji, jak i nowe usługi, których wdrożenie w serwisie jest dopiero planowane – dodał szef KAS.
E-Urząd Skarbowy coraz popularniejszy
Marcin Łoboda podkreślił, że już teraz podatnicy mogą załatwić większość spraw podatkowych elektronicznie, bez konieczności wychodzenia z domu, siedem dni w tygodniu, z dowolnego miejsca z dostępem do internetu. Jego zdaniem kolejne funkcjonalności tego serwisu zyskują na popularności, czego przykładem może być e-Korespondencja.
Jak wskazał Łoboda "od momentu udostępnienia tej usługi w e-Urzędzie Skarbowym, czyli od lipca 2022 r., prawie 2 mln osób wyraziło zgodę na komunikację elektroniczną, w tym okresie doręczyliśmy ponad 3,5 mln dokumentów na ich konta w serwisie. Liczba wyrażonych zgód na e-Korespondencję stale rośnie".
- Dzięki przejściu na e-Korespondencję, można wysyłać i odbierać dokumenty z urzędu skarbowego w formie elektronicznej. W ten sposób można m. in. bardzo szybko uzyskać zaświadczenie z urzędu czy złożyć wniosek o zwrot kosztów zakupu kasy fiskalnej. Poza tym podatnicy mogą też bezterminowo gromadzić swoją korespondencję w jednym miejscu i mają do niej nieprzerwany dostęp – powiedział wiceminister finansów.
Wyjaśnił, że za pośrednictwem e-US można składać pisma ogólne czy wnioski o wydanie zaświadczenia, ale także wysłać zawiadomienie ZAW-NR czy złożyć czynny żal. Podkreślił, że zakres dokumentów, jakie można składać w serwisie, jest systematycznie rozszerzany.
Jak poinformował wiceszef MF "za pośrednictwem e-US użytkownicy złożyli już prawie 2,4 mln dokumentów, z czego aż 29 proc. złożonych tą drogą dokumentów to wnioski o wydanie zaświadczenia. Udostępniamy użytkownikom specjalny kreator pism do tworzenia różnego rodzaju dokumentów i ich wysłania do konkretnego organu". Wyjaśnił, że po to, by złożyć dokument za pośrednictwem e-US, nie trzeba mieć podpisu elektronicznego.
- Dokument w momencie wysyłki podpisywany jest w imieniu podatnika certyfikatem pieczęci szefa KAS. W ten sposób potwierdzamy wiarygodność danych. Poza tym dokumenty mogą składać zarówno podatnicy, jak i ich pełnomocnicy – powiedział Łoboda.
e-Urząd Skarbowy to nie tylko Twój e-PIT
Szaf KAS przypomniał, że za pośrednictwem e-US podatnicy – zarówno osoby fizyczne, jak i prawne – mogą składać różnego rodzaju formularze. Przy czym nie chodzi tylko o zeznania, które składane są poprzez usługę Twój e-PIT, ale także o deklaracje, które od listopada 2023 r. są udostępnianie w serwisie e-formularze.
- W tym okresie poza automatycznie generowanymi zeznaniami w usłudze Twój e-PIT, przyjęliśmy już 750 tysięcy dokumentów wypełnionych i złożonych samodzielnie przez zalogowanych użytkowników. Aktualnie e-US daje możliwość złożenia 115 formularzy, które umożliwiają rozliczenie w zakresie PIT, CIT, VAT, PCC (podatek od czynności cywilnoprawnych), SD (darowizny). Ważną zaletą naszej usługi jest brak konieczności podpisywania wysyłanych dokumentów. W przypadku dokumentów składanych z kont organizacji oznacza to, że nie ma potrzeby składania upoważnień UPL-1 – każdy użytkownik konta może złożyć dokumenty w imieniu organizacji – przekazał Łoboda.
Dodał, że uwierzytelniony użytkownik nie musi wypełniać w deklaracjach danych identyfikacyjnych, ma możliwość zapisywania kopii roboczych i sporządzania korekt z wykorzystaniem danych zawartych w złożonych wcześniej dokumentach. Poza tym e-US umożliwia śledzenie tego, co dzieje się ze złożonymi organizacjami.
- W serwisie e-US udostępniliśmy historię złożonych deklaracji. Użytkownicy zarówno z konta osoby fizycznej, jak i konta organizacji mogą przeglądać deklaracje elektroniczne, mogą je pobrać i wydrukować. Maja też możliwość podglądu informacji z deklaracji, które złożyli w formie papierowej. Na ten moment, użytkownicy e-US pobrali swoje deklaracje prawie 16 milionów razy - poinformował wiceminister. Zwrócił też uwagę, że e-Urząd Skarbowy umożliwia także opłacenie podatku, między innymi za pośrednictwem Blika. Z tej możliwości skorzystało ponad 650 tys. użytkowników.
Zaksięgowane deklaracje i zeznania podatkowe
Szef KAS zwrócił również uwagę, że e-Urząd Skarbowy umożliwia podatnikom i płatnikom weryfikację ich rozliczeń z urzędem skarbowym oraz sprawdzenie ich szczegółów. Taką możliwość daje usługa "Rozliczenia".
- Po wejściu na swoje konto w serwisie e-US podatnicy zobaczą zaksięgowane deklaracje i zeznania podatkowe, ich rozliczenie, dokonane wpłaty – z uwzględnieniem pobranych odsetek, zrealizowane zwroty i inne szczegóły rozliczeń, m.in. informacje o błędnych deklaracjach. Dodatkowo umożliwiamy użytkownikom wyeksportowanie danych o rozliczeniach do plików PDF, XLSX. Można też złożyć wniosek o zaliczenie nadpłaty lub zwrotu na poczet innych zobowiązań czy pismo w sprawie wyjaśnienia przeznaczenia wpłaty z poziomu konkretnej transakcji wpłaty lub nadpłaty - powiedział Łoboda.
Wiceminister dodał, że w planach MF ma "dodatkowo udostępnienie płatności z Rozliczeń. Z usługi Rozliczeń skorzystało już prawie 11,7 milionów użytkowników". Przyznał, że KAS planuje wdrażanie kolejnych usług i ułatwień dla podatników.
- Wkrótce w e-Urzędzie Skarbowym pojawi się chatbot. To automatyczne narzędzie komunikacyjne, którego zadaniem będzie wspieranie użytkowników e-Urzędu Skarbowego w nawigacji po serwisie – wyjaśnił.
Wyjaśnił, że w zakresie pełnomocnictw planowana jest zmiana miejsca ich składania. Obecnie w e-US nie można składać takich dokumentów.
- Obecnie w e-US użytkownik może tylko przeglądać listy aktywnych pełnomocnictw ogólnych. Planujemy wiec przenieść możliwość składania pełnomocnictw ogólnych z Portalu Podatkowego do e-Urzędu Skarbowego, tak aby użytkownik miał wszystkie informacje dotyczące pełnomocnictw w jednym miejscu – powiedział wiceminister.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Grand Warszawski/Shutterstock