Dobra konsumpcyjne to artykuły lub towary, które mają zaspokajać potrzeby człowieka. Dzieli się je na dobra trwałego i nietrwałego użytku. W ramach rynku dóbr konsumpcyjnych mogą być one sprzedawane, wymieniane, a niektóre mogą być także brane w leasing.
● Dobra konsumpcyjne to na przykład jedzenie, odzież, mieszkania czy samochody. ● Towar dostępny jest na rynku dóbr konsumpcyjnych i dostosowywany do potrzeb klientów, na przykład ze względu na wiek, zamożność czy przywiązanie do marki. ● Takie dobra konsumpcyjne jak samochody mogą być wzięte w leasing.
Dobra konsumpcyjne – co to jest
Dobra konsumpcyjne (inaczej artykuły lub towary) z założenia przeznaczone są do zużycia. Są wytwarzane, by zaspokoić potrzeby człowieka w krótkim lub długim czasie. Takie dobra nie mają służyć inwestycjom, są finalnym produktem, który trafia do konsumenta lub gospodarstwa domowego w zamian za inny towar lub – najczęściej – pieniądze.
Podział dóbr konsumpcyjnych i przykłady
Dobra konsumpcyjne dzieli się na trwałego i nietrwałego użytku.
Dobra konsumpcyjne nietrwałego użytku to takie, które wymagają szybszego wykorzystania i są zużywane na bieżąco – to na przykład jedzenie, picie, środki czystości czy kosmetyki.
Dobra trwałe to z kolei przedmioty, z których korzystać można latami i nie zużywają się szybko. Do tej kategorii zaliczają się na przykład samochody, mieszkania, meble czy sprzęt RTV i AGD.
Rynek dóbr konsumpcyjnych
Rynek dóbr konsumpcyjnych określa dostępność towarów i przedmiotów służących do zaspokajania potrzeb człowieka. Ponieważ takie produkty jak jedzenie, odzież czy środki czystości są produktami pierwszej potrzeby, to i zakres oferowanych dóbr jest duży. To, jakich rodzajów i odmian będą to towary, zależy od popytu na nie, a także od decyzji producentów o ich wypuszczeniu na rynek.
Sama segmentacja rynku dóbr konsumpcyjnych, czyli podział ze względu na potrzeby, dzieli się na wiele kategorii. Wśród nich wymieniane są na przykład:
– przedmiotowa: artykuły spożywcze, obuwie czy meble, – demograficzna: podział na wiek klientów, – ekonomiczna: w zależności od zamożności kupujących, - psychologiczna: chęć nadążania za modą czy przywiązanie do marki, – kulturowa: dostosowane do świąt czy do form spędzania wolnego czasu.
Marketing dóbr konsumpcyjnych
Ponieważ dobra konsumpcyjne trafiają docelowo do klientów, to działania marketingowe skupiają się głównie na dotarciu właśnie do nich. Firmy badają, na jakiej podstawie podejmowane są decyzje o zakupie, przygotowują wersję towaru do sprzedania, ustalają cenę, szukają kanału dystrybucji i poprzez środki masowego przekazu jak reklamy przekonują do zakupu, a kolejne działania uzależniają od informacji zwrotnej.
Dla przykładu, producent, który chce wypuścić na rynek napój, może przeprowadzić najpierw badania dotyczące smaku wśród potencjalnych klientów. Przygotować produkt z określoną ceną, wybrać formę sprzedaży na przykład w sklepach lub poprzez internet, i przeprowadzić kampanię reklamową w telewizji czy ulotki.
Leasing dóbr konsumenckich
Dobra konsumpcyjne można nabyć za pieniądze, poprzez wymianę czy wziąć na kredyt. Inną formą jest leasing. Przy takim rozwiązaniu dostawca przekazuje produkt osobie, która przez określony czas z niego korzysta, w zamian za ustaloną kwotę. W przypadku dóbr konsumpcyjnych dotyczy to tych, które są trwałe – głównie samochodów.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock