Blik cieszy się coraz większą popularnością. W trzecim kwartale 2022 roku użytkownicy tego systemu zrealizowali ponad 300 milionów transakcji, czyli o 67 procent więcej niż w analogicznym okresie przed rokiem - wynika z danych firmy Polski Standard Płatności (PSP). Z systemu Blik korzysta 12 milionów użytkowników.
Firma Polski Standard Płatności, operator systemu Blik, podała w czwartek, że w trzecim kwartale br. użytkownicy systemu "po raz pierwszy w jego historii" zrealizowali w ciągu trzech miesięcy ponad 300 mln transakcji - to wzrost o 67 proc. rok do roku. "W tym czasie najdynamiczniej rosła liczba płatności w tradycyjnych terminalach płatniczych. W tym okresie w systemie odnotowano aż 67,7 mln tego typu transakcji, z czego niemal jedną trzecią stanowiły płatności zbliżeniowe" - poinformowała PSP.
Dodano, że na koniec września br. z blika aktywnie korzystało 12 mln użytkowników, którzy każdego dnia wykonywali nim średnio 3,5 mln operacji.
Blik coraz popularniejszy
Blik - według danych operatora - cieszy się największą popularnością w internecie. Od lipca do września br. Polacy zapłacili nim w sieci 178 mln razy - to o 41 proc. więcej niż rok wcześniej. Wartość transakcji w tym kanale osiągnęła 22,1 mld zł wobec 14,9 mld rok wcześniej; to wzrost o 48 proc. Średnia wartość pojedynczego zakupu online w trzecim kwartale 2022 roku wyniosła 124 zł.
Prezes PSP Dariusz Mazurkiewicz wskazał, że obecność blika poza granicami kraju jest etapem dalszego rozwoju firmy. "Chcemy przede wszystkim być w istotny sposób obecni w regionie Europy Środkowej i Wschodniej. Jednym z kroków do realizacji tego celu jest niedawna akwizycja słowackiej platformy płatniczej VIAMO" - przekazał Mazurkiewicz, cytowany w komunikacie.
Z danych PSP wynika, że w trzecim kwartale br. co piąta transakcja blikiem realizowana była na terminalu płatniczym. W tym okresie użytkownicy wykonali przeszło 67 mln transakcji, czyli o 175 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Istotny wpływ na taki wynik - jak zaznaczono - miało rosnące zainteresowanie płatnościami zbliżeniowymi z użyciem blika. Między lipcem a wrześniem br. zapłacono w ten sposób 21,5 mln razy.
Firma podała, że w trzecim kwartale br. liczba przelewów na telefon (P2P) wyniosła 65 mln, o 104 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wartość przekazanych w ten sposób pieniędzy wyniosła 8,2 mld zł, to wzrost o 121 proc. rok do roku. Średnia wartość przelewu na telefon z użyciem blika w tym okresie to 135 zł.
"W omawianym kwartale obserwowano także stabilny wzrost wpłat i wypłat gotówki w ATM. Na koniec września br. ich liczba wzrosła o 27 proc. rok do roku - do poziomu 13,6 mln. Z kolei ich wartość osiągnęła 9,2 mld zł (wzrost o 37 proc. r/r). Udział operacji realizowanych w bankomatach stanowi obecnie 4,2 proc. wszystkich transakcji Blik" - czytamy w komunikacie.
Wzrosła także liczba osób korzystających z blika. Od lipca do września zwiększyła się ona o ponad 700 tys. do 12 mln użytkowników.
Płatność blikiem
Płatność za pomocą systemu Blik polega na generowaniu jednorazowych 6-cyfrowych kodów, ważnych przez ograniczony czas. Kody te wpisuje się do terminala płatniczego i na ich podstawie następuje autoryzacja transakcji przez bank. W ubiegłym roku rozpoczął się proces uruchamiania płatności zbliżeniowych Blik, zgodnie z tą metodą po odblokowaniu wystarczy zbliżyć telefon do terminala płatniczego.
W ramach systemu Blik możemy też przesyłać pieniądze na numer telefonu. Aby odebrać przelew na telefon, konieczne jest posiadanie aplikacji bankowej i zarejestrowanego telefonu w usłudze Blik.
Operatorem systemu płatności mobilnych Blik jest firma Polski Standard Płatności.
Źródło: PAP, TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock