Tak zwane płatności odroczone pojawiły się na polskim rynku w 2016 roku. Od tamtej pory stały się bardzo popularną usługą, na tyle, że przy okazji nadchodzących świąt Bożego Narodzenia planuje skorzystać z niej aż jedna trzecia Polaków - wynika z raportu Comfino "Płatności ratalne i odroczone w Polsce 2023/24".
Ze względu na nagromadzenie wydatków świątecznych, 30,2 proc. konsumentów zamierza korzystać z płatności odroczonych, a 27,2 proc. z płatności ratalnych. Te pierwsze, znane jako tzw. kup teraz zapłać później, przebojem zdobywają polski rynek od 2016 roku. Umożliwiają otrzymanie finansowania zazwyczaj na mniejsze kwoty, ale zarazem z mniejszą liczbą formalności niż w przypadku dobrze znanych rat, czyli po prostu kredytu konsumenckiego.
Rozłożenie wydatków w czasie
- Ostatnie dwa miesiące roku to okres wzmożonych zakupów ze względu na święta zakupowe, które mocno wpisały się w kalendarze Polaków: Black Friday, Cyber Monday, Mikołajki i Święta Bożego Narodzenia. To naturalne, że Polacy próbują rozłożyć ogół świątecznych wydatków w czasie - tłumaczy Paweł Szukalski, członek zarządu Comperia.pl SA odpowiedzialny za rozwój bramki płatniczej Comfino.
- Motywację do odraczania płatności konsumenci mają różne, jedni chcą zakupić prezenty i skorzystać z przecen zanim dostaną wypłatę za listopad, drudzy chcą najpierw sprawdzić produkt, taki jak sukienka czy dekoracje świąteczne, zanim za niego zapłacą. Z tego względu podsumowanie Black Friday czy innych przedświątecznych akcji promocyjnych sklepy powinny weryfikować w styczniu - zauważa Szukalski.
Mężczyźni chętniej kupują na raty niż kobiety
Co ciekawe, według danych Comfino, mężczyźni chętniej deklarują chęć skorzystania z płatności ratalnych niż kobiety. Na pytanie o zamiar wybrania tej metody płatności 22 proc. ankietowanych mężczyzn odpowiedziało "raczej tak", dla porównania taką chęć wyraziło 13,9 proc. kobiet.
- Za deklaracją korzystania z płatności ratalnych kryją się droższe produkty, które mężczyźni zamierzają kupować, np. elektroniki, gadżetów - czy to na prezent, czy dla siebie w czasie noworocznych wyprzedaży. Dla sklepów z tymi typowo "męskimi" kategoriami produktów to wyraźny znak, żeby zatroszczyć się o możliwość rozłożenia płatności na raty - dodaje Szukalski.
Ankietę internetową przeprowadzono na próbie 1067 respondentów w dniach 9-12 listopada 2023 poprzez panel SurvGo firmy badawczej Biostat.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Kristi Blokhin/Shutterstock