Obecnie dwadzieścia jeden obwodnic jest w trakcie realizacji, dziewięć czeka na wybór wykonawcy, a cztery zostały oddane już do użytku - przekazała w komunikacie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. W ramach Programu Budowy 100 Obwodnic ma powstać łącznie 800 km nowych dróg, na które rząd zamierza przeznaczyć około 28 miliardów złotych.
"Inwestycje realizowane w ramach PB100 poprawią komfort życia mieszkańców i bezpośrednio wpłyną na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Cztery obwodnice już służą kierowcom, a cały Program to ponad 800 km nowych dróg, które wyprowadzą ciężki ruch z miast i mniejszych miejscowości" - przekazała GDDKiA w komunikacie prasowym.
Stan realizacji programu 100 obwodnic
Pierwszą inwestycją, która została zrealizowana w ramach programu, jest prawie dwukilometrowa obwodnica Smolajn (ciąg DK51, woj. warmińsko-mazurskie).
"Udostępniliśmy ją do ruchu 19 sierpnia 2022 r. (dwa miesiące przed terminem). Inwestycja obejmowała rozbudowę drogi w istniejącym i budowę częściowo w nowym śladzie. Wybudowano dodatkowe jezdnie do obsługi terenów przyległych, ciąg pieszo-rowerowy, chodniki, dwie pary zatok autobusowych, przejścia dla pieszych z azylami oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego" - wyjaśnia dyrekcja.
Od 29 października 2022 roku otwarta jest także obwodnica Brzezia (ciąg DK25, woj. pomorskie). Obwodnica o długości ponad 8 km pozwala ominąć Brzezie, wyprowadzając ruch tranzytowy z centrum miasta.
W 2024 roku kolejne dwie miejscowości zyskały obwodnicę w ramach rządowego programu. Od 14 czerwca br. kierowcy mogą poruszać się obwodnicą Grzymiszewa (ciąg DK72, woj. wielkopolskie), natomiast 23 sierpnia br. GDDKiA udostępniła do ruchu ponad 3-kilometrową obwodnicę Strykowa (DK32, woj. wielkopolskie). Obie inwestycje zostały objęte bezzwrotnym wsparciem udzielonym w ramach Krajowego Planu Odbudowy.
Postęp prac w programie
GDDKiA przekazała, że obecnie w realizacji jest 21 obwodnic o długości 167,1 km oraz wartości około 3,2 miliarda złotych. Obecnie postępy prac prezentują się następująco:
woj. lubelskie:
- obwodnica Dzwoli wraz z rozbudową DK47 na odcinku Janów Lubelski – Frampol (długość obwodnicy to 2,7 km, a łącznie z przebudową DK74 to łącznie 12 km, wartość ok. 190,4 mln zł, oddanie do ruchu w II kw. 2025 r.),
- obwodnica Gorajca w ciągu DK74 (6,7 km, ok. 119 mln zł, oddanie do ruchu w II kw. 2027 r.),
woj. lubuskie:
- obwodnica Strzelec Krajeńskich w ciągu DK22 (7,3 km, ok. 78 mln zł, oddanie do ruchu w II kw. 2025 r.),
- obwodnica Krosna Odrzańskiego w ciągu DK29 (11,4 km, ok. 305 mln zł, oddanie do ruchu w IV kw. 2027 r.),
woj. mazowieckie:
- obwodnica Lipska w ciągu DK79 (6,4 km, ok. 110 mln zł, oddanie do ruchu w II kw. 2025 r.),
- obwodnica Pułtuska w ciągu DK61 (19,8 km, ok. 442,2 mln zł, oddanie do ruchu w II kw. 2025 r.),
woj. podkarpackie:
- II etap obwodnicy Sanoka w ciągu DK28 (3 km, ok. 152 mln zł, oddanie do ruchu w II kw. 2028 r.),
woj. podlaskie:
- obwodnica Suchowoli w ciągu DK8 (15,1 km, ok. 249,1 mln zł, oddanie do ruchu w II kw. 2025 r.),
- obwodnica Sztabina w ciągu DK8 (4,2 km, ok. 134,8 mln zł, oddanie do ruchu w II kw. 2025 r.),
- obwodnica Białobrzegów w ciągu DK8 (3,4 km, ok. 182 mln zł, oddanie do ruchu w III kw. 2028 r.),
woj. świętokrzyskie:
- obwodnica Wąchocka w ciągu DK42 (11,7 km, ok. 283,7 mln zł, oddanie do ruchu w II kw. 2025 r.),
woj. warmińsko-mazurskie:
- obwodnica Gąsek w ciągu DK65 (3,2 km, ok. 77 mln zł, oddanie do ruchu w III kw. 2027 r.),
woj. wielkopolskie:
- obwodnica Koźmina Wielkopolskiego w ciągu DK15 (5,9 km, wartość ok. 76,2 mln zł, oddanie do ruchu w IV kw. 2025 r.),
- obwodnica Gostynia w ciągu DK12 (17,3 km, ok. 246,8 mln zł, oddanie do ruchu w III kw. 2025 r.),
- obwodnica Żodynia w ciągu DK32 (3,3 km, ok. 32,7 mln zł, oddanie do ruchu w II kw. 2025 r.),
woj. zachodniopomorskie:
- obwodnica Gryfina w ciągu DK31 (5,5 km, ok. 75 mln zł, oddanie do ruchu w IV kw. 2024 r.),
- obwodnica Szczecinka w ciągu DK20 (4,4 km, ok. 106,6 mln zł, oddanie do ruchu w II kw. 2025 r.),
- obwodnica Szwecji w ciągu DK22 (4,2 km, ok. 60,7 mln zł, oddanie do ruchu w II kw. 2027 r.),
- obwodnica Rusinowa w ciągu DK22 (4,5 km, ok. 55 mln zł, oddanie do ruchu w III kw. 2027 r.),
- obwodnica Wałcza w ciągu DK22 (13,3 km, ok. 175,5 mln zł, oddanie do ruchu w III kw. 2028 r.),
- obwodnica Stargardu w ciągu DK20 (4,5 km, ok. 76 mln zł, oddanie do ruchu w III kw. 2027 r.).
Prowadzone obecnie postępowania przetargowe dotyczą realizacji dziewięciu obwodnic, których łączna długość wyniesie 72,3 km. Będą one zlokalizowane na terenie: Głogowa, Srocka, Skaryszewa, Pilzna, Jasła, Kroczyc, Pradeł, Kamionnej oraz Kołbaskowa.
"W przygotowaniu mamy obecnie 66 zadań o łącznej długości ok. 640 km. Większość obwodnic, jakie powstaną w ramach PB100, będzie drogami klasy GP (główne ruchu przyspieszonego). Większość z nich będzie miała przekrój jednojezdniowy, ale tam, gdzie drogi te będą przebiegać w terenie zurbanizowanym, a w ramach prac przygotowawczych prognozowane jest duże natężenie ruchu, powstaną jako dwujezdniowe" - poinformowała GDDKiA.
Głównym celem PB100 jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miast oraz miasteczek, co zwiększy bezpieczeństwo kierowców, podróżnych i mieszkańców poszczególnych miejscowości. "Program uwzględnia również tzw. listę rezerwową, czyli listę zadań inwestycyjnych możliwych do realizacji. Obwodnice te będą mogły być realizowane w wyniku uzyskania oszczędności przetargowych oraz na skutek rozliczania zadań drogowych oddawanych do ruchu" - wyjaśnia GDDKiA.
Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: GDDKiA