Losy Pandy zdecydują się dzisiaj w Rzymie. O przyszłości fabryk Fiata we Włoszech i za granicą będą rozmawiać premier Silvio Berlusconi i szef koncernu Sergio Marchionne. Włoska prasa spekuluje, że mogą podjąć decyzję o przeniesieniu produkcji jednego z najpopularniejszych modeli fiatowskich modeli - pandy - z Polski do Włoch.
Zgodnie z rządowym planem ożywienia rynku motoryzacyjnego, produkcja aut we włoskich fabrykach ma się zwiększyć z około 600 tys. do 900 tys. sztuk rocznie. Włoskie media zasugerowały, że najprostszym sposobem realizacji tego założenia, byłoby przeniesienie produkcji około 270 tys. sztuk Pandy z tyskiej fabryki do zakładów pod Neapolem.
Przeciwko temu protestuje polski wicepremier Waldemar Pawlak. Jego zdaniem nie ma ekonomicznych przesłanek do przeniesienia produkcji, bo „przy obecnym kursie złotego, produkcja w naszym kraju jest tańsza". Panda - obok fiata 500 - jest głównym modelem wytwarzanym w tyskiej fabryce. Powstaje tam także Fiat 600 i Ford ka. Po rozbudowie zakład w Tychach należy do największych fabryk Fiata na świecie. W zamian za Pandę w fabryce w Tychach miałaby być produkowana nowa wersja Lancii Y.
Źródło: TVN CNBC Biznes
Źródło zdjęcia głównego: fiat.com