Okres przedświątecznych zakupów to nie tylko czas radości z kupowanych prezentów, ale też czas dużego zarobku dla przedsiębiorców. Polacy coraz chętniej kupują przez internet. Robiąc to warto pamiętać o kilku podstawowych, ale ważnych zasadach.
We "Wstajesz i wiesz" w TVN24 Aleksandra Frączek z Federacji Konsumentów radziła, co zrobić, żeby zakupy przez internet były bezpieczne.
- Z pewnością da się bezpiecznie zrobić zakupy w sieci, jeżeli wiemy, że sklep, w którym dokonujemy zakupów, jest przez nas sprawdzony. Jeżeli nie wiemy, co to jest za podmiot, nigdy nie mieliśmy z nim wcześniej do czynienia, to opcja, na którą powinniśmy zwrócić uwagę, to czy sklep oferuje sposób zakupu z płatnością za pobraniem. Jeśli nie, to należy się zastanowić - powiedziała Frączek.
Dodała, że powinniśmy starać się unikać sytuacji, kiedy wpłacamy pieniądze i czekamy na zakupiony towar. - W przypadku nieznanych nam przedsiębiorców bezpieczniejsza jest wersja, że zamawiamy towar, ten towar do nas przychodzi i wtedy płacimy - stwierdziła Frączek. - Przedsiębiorca, który ma szacunek dla konsumentów, na taką opcję przystaje - dodała.
Gdzie sprawdzić?
Aleksandra Frączek poinformowała też, gdzie sprawdzić rzetelność internetowego sklepu. - Nie należy się sugerować tylko i wyłącznie komentarzami. Na pewno pomogą fora internetowe, na których sporo się dowiemy. Można zadzwonić do organizacji konsumenckiej i zapytać, czy na danego przedsiębiorcę, który działa w sieci, napływają skargi - oceniła.
Ważne jest też to, żebyśmy uważnie przeczytali regulamin, zanim go zaakceptujemy. Frączek zaznaczyła, że jak już zaakceptowaliśmy regulamin, "wiemy, że zawarliśmy umowę, zgodziliśmy się na uiszczenie ceny", to przedsiębiorca ma prawo od nas ten regulamin egzekwować.
- Z pewnością klient jest słabszy w tej relacji. Nad tym, jak konsumenta zwabić, pracuje z reguły sztab ludzi - oceniła.
W sieci więcej praw
Aleksandra Frączek podkreśliła, że jako klienci "w sieci mamy więcej praw". - Przede wszystkim mamy niezbywalne prawa do odstąpienia od umowy bez podawania przyczyny. Jeżeli zawieraliśmy umowę przez internet, termin ten wynosi 10 dni - powiedziała. Jeśli natomiast kupujemy ten sam towar bezpośrednio w sklepie i jeżeli sam sklep nie stosuje dobrowolnych praktyk ws. zwrotu, to nie możemy towaru zwrócić, chyba że np. ma wady.
Autor: mn / Źródło: tvn24.pl