Brazyliskie władze wstrzymały budowę fabryki chińskiego giganta aut elektrycznych BYD. Jako powód wskazano złe warunki, w których żyli pracownicy ją wznoszący. Porównano je do "niewolnictwa".
Jak podaje BBC, z oświadczenia lokalnego urzędu ds. pracy wynika, że w północno-wschodnim stanie Bahia w Brazylii uratowano ponad 160 pracowników. Z zarzutów jakie stawia prokuratura wynika, że umieszczono ich w "poniżającym" środowisku, a firma budowlana odebrała im paszporty i wstrzymywała ich pensje.
BYD wydało oświadczenie, w którym stwierdziło, że zerwało kontakty z zaangażowaną firmą i nadal zobowiązuje się do "pełnego przestrzegania brazylijskiego ustawodawstwa".
Fabryka, pierwsza poza Azją, miała być otwarta w marcu 2025 roku.
Niewolnicze warunki pracy
Pracownicy zatrudnieni przez Jinjiang Construction Brazil mieszkali w czterech obiektach w mieście Camaçari. Według prokuratorów w jednym z takich ośrodków pracownicy byli zmuszani do spania na łóżkach bez materacy. Na każdą łazienkę przypadało 31 pracowników, co zmuszało ich do wstawania wyjątkowo wcześnie, aby byli gotowymi do pracy na czas.
"Warunki panujące w kwaterach ukazały alarmujący obraz niepewności i degradacji" - stwierdził organ. Jak wskazuje BBC, "warunki przypominające niewolnictwo" w rozumieniu brazylijskiego prawa obejmują pracę w warunkach naruszających godność człowieka oraz zjawisko "niewoli za długi".
Prokuratura dodała, że sytuacja ta również stanowi "pracę przymusową", ponieważ wielu pracownikom wstrzymano wypłaty i ponosili oni nadmierne koszty rozwiązywania umów.
BYD stwierdziło, że dotknięci pracownicy zostali przeniesieni do hoteli. Firma motoryzacyjna poinformowała także, że przeprowadziła "szczegółowy przegląd" warunków pracy i życia podwykonawców i "kilka razy" zwracała się do firmy budowlanej o wprowadzenie ulepszeń.
Chińskie inwestycje w Brazylii
BYD, skrót od Build Your Dreams ("Zbuduj własne sny" - ang.), to jeden z największych na świecie producentów pojazdów elektrycznych. W ciągu ostatnich trzech miesięcy 2023 r. sprzedał więcej pojazdów elektrycznych niż Tesla Elona Muska, podczas gdy obaj producenci walczyli o czołowe miejsce w branży.
Firma znacznie poszerza swoją obecność w Brazylii, która jest jej największym rynkiem zagranicznym. Pierwszą fabrykę, produkującą podwozia do autobusów elektrycznych, otworzyła w 2015 roku w São Paulo. W zeszłym roku ogłosił, że zainwestuje w Brazylii 3 miliardy reali (484,2 mln dolarów) w budowę fabryki produkującej pojazdy elektryczne.
Elektryczna chińska ekspansja
Sprzedaż pojazdów elektrycznych w Chinach wzrosła dzięki dotacjom rządowym, które zachęcają konsumentów do zamiany samochodów napędzanych benzyną na pojazdy elektryczne lub hybrydowe.
Za granicą jednak narasta ostra reakcja przeciwko temu, co niektórzy uważają za niesprawiedliwe wsparcie chińskiego rządu dla krajowych producentów samochodów.
Główne rynki, takie jak USA i UE, nałożyły cła na pojazdy elektryczne z Chin, a kolejnych ceł można się spodziewać podczas nowej kadencji prezydenta elekta USA Donalda Trumpa.
Źródło: BBC
Źródło zdjęcia głównego: DRIAN3388 / Shutterstock.com