Wstrzymane dostawy nowych aut do Rosji. Są decyzje pierwszych producentów

transport samochodow shutterstock_451849129
Rzecznik rządu Piotr Mueller o rosyjskiej inwazji na Ukrainę
Źródło: TVN24
Szwedzki producent samochodów Volvo Cars poinformował w poniedziałek, że do odwołania zawiesi dostawy na rynek rosyjski. Działalność biznesową w Rosji zawiesza Daimler Truck, a Volkswagen miał wstrzymać dostawy samochodów do rosyjskich dealerów.

Decyzja została podjęta ze względu na potencjalne ryzyko związane z handlem z Rosją, z uwagi na sankcje nałożone przez Unię Europejską i Stany Zjednoczone - wskazała firma Volvo, w oświadczeniu cytowanym przez agencję Reutera.

Wcześniej w poniedziałek poinformowano, że koncern Volvo AB, zajmujący się produkcją samochodów ciężarowych, wstrzymał całą swoją produkcję i sprzedaż w Rosji z powodu kryzysu na Ukrainie.

Rynek rosyjski odpowiada za około 3 proc. całej sprzedaży w Grupie Volvo. - Mamy teraz nieco więcej jasności w sprawie sankcji i bezpieczeństwa w regionie...oznacza to zakończenie wszystkich operacji w Rosji - powiedział agencji Reutera rzecznik firmy, dodając, że środki te będą obowiązywać do odwołania.

OGLĄDAJ TVN24 W INTERNECIE W TVN24 GO >>>

Sankcje wobec Rosji

Agencja RIA, powołując się na oświadczenie Volkswagena, poinformowała w poniedziałek że producent tymczasowo zawiesił dostawy samochodów do dealerów w Rosji.

Z kolei czołowy producent samochodów ciężarowych na świecie Daimler Truck poinformował na Twitterze, że zawiesił wszelką działalność biznesową w Rosji z powodu wojny na Ukrainie.

"Jako firma opowiadamy się za pokojową współpracą globalną i kategorycznie odrzucamy wszelkie formy użycia siły militarnej" - czytamy.

Rzecznik Daimler Truck podkreślił, że konsekwencje ekonomiczne tego kroku, który podlega ciągłej weryfikacji, są do opanowania, bo rynek rosyjski stanowi tylko około jednego procenta światowej sprzedaży koncernu.

Ponadto Reuters poinformował w poniedziałek, że koncern Daimler Truck zakończył współpracę z rosyjskim producentem pojazdów opancerzonych Kamaz.

Obie firmy od ponad dziesięciu lat współpracowały na rynku rosyjskim przy budowie i sprzedaży ciężarówek na tamtejszym rynku. Umowa dotyczyła produkcji pojazdów cywilnych. Początki firmy Kamaz sięgają czasów Związku Radzieckiego.

Spółka Mercedes-Benz poinformowała, że zamierza zbyć 15 proc. udziałów w Kamazie - przekazał "Financial Times".

Zobacz także: