Wprowadzenie obowiązku dokumentowania fotograficznego obecności pojazdu na badaniach technicznych. To jedna ze zmian, którą przewiduje szykowana przez rząd nowelizacja Prawa o ruchu drogowym. Nowe przepisy mają wejść w życie od początku przyszłego roku.
Projekt przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury został opublikowany na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Zmiany w Prawie o ruchu drogowym zostały przygotowane w związku z unijną dyrektywą 2014/45/UE.
"Mając na względzie fakt, że system badań technicznych w Polsce wymaga przebudowy, to wprowadzenie powyższych rozwiązań jest niezbędne z uwagi na podniesienie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, a w konsekwencji prawidłowego osiągnięcia celów, w zakresie minimum implementacyjnego, jakie wyznaczają nam przepisy unijne" - wyjaśnił resort.
"Dyrektywa 2014/45/UE powinna zostać wdrożona do prawa polskiego do dnia 20 maja 2017 r., natomiast stosowana powinna być od dnia 20 maja 2018 roku" - napisano w uzasadnieniu do projektu.
Zmiany w badaniach technicznych
Nowelizacja przewiduje wprowadzenie obowiązku dokumentowania fotograficznego obecności pojazdu na badaniach technicznych. Zdjęcia mają być przechowywane przez okres pięciu lat od dnia przeprowadzenia badania.
"Takie rozwiązanie pozwoli na identyfikację i weryfikację, czy dany pojazd faktycznie został poddany badaniu technicznemu. Za niezbędną uznano dokumentację fotograficzną całej bryły pojazdu z dwóch przekątnych z przodu i z tyłu oraz wskazanie drogomierza w dniu przeprowadzenia badania technicznego" - czytamy w uzasadnieniu.
"Wyznaczony okres pięciu lat jest równoznaczny z minimalnym okresem przechowywania dokumentacji niearchiwalnej" - dodano.
Ponadto w projekcie zaproponowano "wprowadzenie instrumentów oddziaływania przez organ nadzoru nad stacjami kontroli pojazdów i organ sprawujący nadzór nad prawidłowością przeprowadzania badań technicznych pojazdów". Chodzi np. o kontrole doraźne przedsiębiorców i innych podmiotów prowadzących stacje kontroli pojazdów, wprowadzenie instytucji powtórnego badania technicznego w przypadku nieprawidłowości lub wątpliwości.
Projekt ustawy ma pozostawić starostom nadzór nad stacjami kontroli pojazdów, w tym prowadzenie rejestrów przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów. Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego ma zaś czuwać nad systemem zapewnienia prawidłowej jakości badań technicznych pojazdów.
"Starosta będzie mógł skierować pojazd na dodatkowe badanie techniczne po otrzymaniu wniosku Dyrektora TDT w przypadku uzasadnionego przypuszczenia przeprowadzenia badania technicznego, umieszczenia cechy identyfikacyjnej oraz dokonania innych czynności diagnosty związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu, niezgodnie z przepisami" - czytamy.
Dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego ma być także odpowiedzialny za egzaminowanie kandydatów na diagnostów.
Nowelizacja przewiduje "stworzenie centralnego rejestru diagnostów zapewniającego prawidłowy nadzór i możliwość szybkiego reagowania na ujawnione nieprawidłowości". Ponadto stworzenie nowego systemu szkolenia kandydatów na diagnostów, a także warsztatów doskonalenia zawodowego.
Nowelizacja ma wejść w życie od początku 2021 roku.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock