Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na zaprojektowanie ostatniego fragmentu autostrady A2 - od Białej Podlaskiej do granicy państwa z Białorusią. - Polskie drogi muszą być bezpieczne, przewidywalne, komfortowe - stwierdził podczas uroczystości minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
- Do 2030 roku będziemy dysponowali spójną drogową siecią komunikacyjną naszego kraju - podkreślił Adamczyk.
- To inwestycje, które potrzebne są każdemu regionowi naszego kraju, a ta inwestycja w szczególności – powiedział minister infrastruktury o autostradzie A2. Dodał też: - Potrzebna jest polskiej gospodarce, naszemu transportowi i wszystkim tym, którzy tranzytem przejeżdżają przez Polskę w układzie Wschód-Zachód.
Ostatni odcinek autostrady A2 do granicy z Białorusią
Adamczyk podkreślił, że powstają brakujące odcinki autostrady, do Siedlec i Białej Podlaskiej. - Kiedy wiemy, że autostrada A2 dotrze do Białej Podlaskiej w drugiej połowie 2024 roku, to pozostaje ten bardzo ważny odcinek, ponad 30 kilometrów, do wschodniej granicy państwa - powiedział.
- Na autostradzie A2 trwają prace, które mają na celu jej poszerzenie między innymi między Warszawą a Łodzią. To dobudowa trzeciego, a na odcinkach przed Warszawą trzeciego i czwartego pasa autostrady. Polskie drogi muszą być bezpieczne, przewidywalne, komfortowe. To jest nasz cel i takie inwestycje realizujemy – podkreślił Adamczyk.
Wiceminister infrastruktury Rafał Weber powiedział, że obecnie w realizacji są odcinki autostrady A2 o łącznej długości ponad 100 km, między Mińskiem Mazowieckim a Białą Podlaską. - Dzisiaj w ten etap wejdzie odcinek między Białą Podlaską a granicą państwa. To bardzo duże wydarzenie, ponieważ jeszcze kilka lat temu ktoś, kto pomyślał o tym, aby autostrada A2 służyła na całej długości, mówił o tym jako o marzeniu, o czymś, co może nigdy nie nastąpić - powiedział Weber.
32 kilometry autostrady A2
Dyrektor warszawskiego oddziału GDDKiA Jarosław Wąsowski poinformował, że wartość umowy na zaprojektowanie autostrady od Białej Podlaskiej do granicy państwa wynosi prawie 10 mln zł, realizacją umowy zajmie się biuro projektowe Mosty Gdańsk.
- To 32 kilometry autostrady, po dwa pasy w każdą stronę plus rezerwa pod trzeci pas, węzeł Dobryń, drogi serwisowe, drogi zbiorcze, przejścia dla zwierząt, ekrany akustyczne - wyliczał Wąsowski.
- Decyzja ZRID - zezwolenie na realizację inwestycji drogowej, kluczowy dokument, który pozwoli nam na przejście do kolejnego etapu, wyłonienia wykonawcy na wybudowanie tej autostrady - dodał.
Wąsowski przypominał, że podpisano już umowy na siedem odcinków o autostrady od Mińska Mazowieckiego do Białej Podlaskiej o łącznej długości 100 km. - Mamy złożone dwa wnioski o ZRID, pozostałe pięć wniosków złożymy do końca tego roku, tak żeby do roku 2024 z Białej Podlaskiej można było dojechać bezpośrednio do Warszawy autostradą A2 - powiedział.
- W ubiegłym roku oddaliśmy do eksploatacji 15-kilometrowy odcinek autostrady od węzła Lubelska, od Warszawy, do Mińska Mazowieckiego. To wszystko tworzy już jedną całość funkcjonalną – podkreślił Wąsowski.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock