- Na pomoc związaną z ubiegłorocznymi powodziami Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji przekazało w 2010 r. i 2011 r. kwotę 3 mld 216 mln 293 tys. zł - poinformowała w sobotę rzeczniczka resortu Małgorzata Woźniak.
Ze skutkami ubiegłorocznych, czerwcowych powodzi wielu Polaków zmaga się do dziś. MSWiA ujawniło w sobotę, ile kosztowała pomoc powodzianom.
Resort podaje co ile kosztowało
W swoim komunikacie Ministerstwo zaznaczyło, że z całej tej kwoty na zasiłki przekazano ponad 897 mln zł, z których ponad 746 mln zł przeznaczono na remonty i odbudowę zniszczonych domów.
Aż 1 mld 265 mln 829 tys. zł wydano na odbudowę lub naprawę samorządowej infrastruktury komunalnej w województwach dotkniętych powodzią.
Ponad 17 mln zł kosztowała odbudowa zniszczeń spowodowanych przez osuwiska, a także badania geologiczne samych osuwisk w województwach małopolskim i śląskim. 13,5 mln zł kosztowały prace rzeczoznawców majątkowych i ekspertów technicznych.
Podobną kwotę przeznaczono na walkę z plagą komarów, która pojawiła się na zalanych terenach
Program 3x200
"Ponadto, najbardziej poszkodowane gminy z województw: dolnośląskiego, mazowieckiego, małopolskiego, opolskiego, podkarpackiego, śląskiego, lubelskiego i świętokrzyskiego otrzymały wsparcie finansowe w ramach tzw. Rządowego programu 3 x 200" - czytamy w komunikacie. Resort poinformował, że program 3 x 200 pozwala odbudować infrastrukturę komunalną w 18 gminach, najbardziej poszkodowanych przez ubiegłoroczne powodzie. MSWiA zapowiada, że planuje przede wszystkim odbudowę infrastruktury wodociągowej, kanalizacyjnej i drogowo-mostowej, a także obiektów użyteczności publicznej.
Szef MSWiA, w porozumieniu z ministrem rozwoju regionalnego i ministrem środowiska oraz wojewodami, opracował listę najbardziej poszkodowanych w powodzi gmin, która obejmuje 18 samorządów z 8 województw. Projektem objęte są gminy: Bogatynia, Wilków, Lanckorona, Limanowa, Szczucin, Szczurowa, Wietrzychowice, Gąbin, Słubice, Cisek, Gorzyce, Ropczyce, Czechowice - Dziedzice, Bieruń oraz miasta Sandomierz, Jasło, Bielsko-Biała i Tarnobrzeg. - Na realizację projektu przewidziano ogółem ok. 600 mln zł. Pieniądze pochodzą z trzech źródeł: 200 mln zł z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, 200 mln zł z rezerwy celowej budżetu państwa, którą dysponuje MSWiA oraz 200 mln zł ze środków unijnych. Program, który rozpoczęto w 2010 roku będzie realizowany do 2012 roku - informuje rzeczniczka MSWiA. Woźniak podała także, że ze znajdującej się w dyspozycji ministra spraw wewnętrznych rezerwy celowej na przeciwdziałanie i usuwanie skutków klęsk żywiołowych, 18 samorządów otrzymało dotacje na łączną kwotę około 200 mln zł.
Autor: map/ms / Źródło: PAP