Świnoujście. Spacer tunelem z wyspy Wolin na Uznam. Koniec kolejek przed promami coraz bliżej

Tunel pod Świną
Film pokazujący postęp prac w tunelu
Źródło: GDDKiA

W przyszłym roku w Świnoujściu (woj. zachodniopomorskie) nie trzeba już będzie czekać na prom kursujący przez rzekę Świnę. Kierowcy przejadą tunelem. Oddanie kluczowej dla miasta inwestycji zaplanowane jest na przełom maja i czerwca 2023 roku.

Tunel pod Świną ma rozwiązać problemy komunikacyjne mieszkańców Świnoujścia i turystów. Połączenie między wyspami Wolin i Uznam (na której znajdują się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska) zapewniają obecnie przeprawy promowe, które nie posiadają wystarczającej przepustowości, co wiąże się często z długim oczekiwaniem na prom. Pierwotnie inwestycja miała być gotowa już w trzecim kwartale tego roku, ale ostatecznie obiekt będzie oddany do użytku na przełomie maja i czerwca 2023. Opóźnienia są związane między innymi z pandemią COVID-19.

- Wykonawca deklaruje, że roboty budowlane zakończy do końca tego roku, a te kilka miesięcy daje sobie na uruchomienie wszystkich systemów zarządzających tunelem - przekazuje Barbarka Michalska, zastępca prezydenta Świnoujścia.

Całkowity koszt inwestycji to ponad 900 mln złotych
Całkowity koszt inwestycji to ponad 900 mln złotych
Źródło: http://tunel-swinoujscie.pl/

Dodaje, że przełom maja i czerwca przyszłego roku to "bardzo wiarygodny termin".

- Natomiast mogą wystąpić okoliczności, których nie da się przewidzieć. Na dzień dzisiejszy takich zagrożeń nie widzimy – dodała Michalska.

To, jak wygląda obecnie obiekt, można zobaczyć na filmie udostępnionym na Twitterze przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

OGLĄDAJ TVN24 NA ŻYWO W TVN24 GO >>>

Tunel pod Świną
Tunel pod Świną
Źródło: http://tunel-swinoujscie.pl/

Gotowy w 60 procentach

Tunel pod Świną ukończony jest już w ponad 60 procentach. Trwa budowa wyjść ewakuacyjnych; aby je wykonać, trzeba między innymi przebić się przez obudowę tunelu, co możliwe jest dzięki zamrożeniu gruntu. Kontynuowana jest też m.in. prefabrykacja zbrojenia, deskowanie i betonowanie wsporników. Na wyspie Wolin prace nadal koncentrują się w komorze odbiorczej.

Droga między wyspą Wolin a wyspą Uznam będzie mieć łączną długość ok. 3,2 km. Inwestycja to także dojazdy w postaci wykopu otwartego i tunelu wykonywanego metodą stropową na wyspie Uznam oraz na wyspie Wolin. Elementami układu drogowego będą też drogi dojazdowe do tunelu, plac manewrowy, skrzyżowanie – rondo na wyspie Wolin i skrzyżowanie typu T na wyspie Uznam. Przebudowane zostaną także przyległe ulice.

Całkowity koszt inwestycji to ponad 900 mln zł, z czego prawie 775,7 mln to dofinansowanie z Unii Europejskiej (85 proc.).

Tunel ma ponad trzy kilometry długości
Tunel ma ponad trzy kilometry długości
Źródło: http://tunel-swinoujscie.pl/
Czytaj także: