Są wysokie jak wieżowce, a szerokie jak pół boiska do piłki nożnej. Do Gdyni trafiły nowe suwnice dla Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego. Żeby przetransportować te giganty ze statku na ląd trzeba je zsunąć po specjalnie przygotowanych torach. Ta żmudna operacja ruszyła we wtorek, ale może potrwać nawet kilka dni.
W minioną niedzielę do gdyńskiego portu zawinął statek "Zhen Hua 8", a na jego pokładzie dwie suwnice z Chin dla Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego. Podnośniki służą do wyładunku towaru ze statków. Transport suwnic trwał 2 miesiące.
Będzie widowiskowo
We wtorek zaczęła się żmudna, ale widowiskowa operacja zsuwania dźwigów na ląd. Przez cały czas podnośniki były na statku. Potem będą powoli zjeżdżać z niego na nabrzeże po specjalnie przygotowanych torach. Według BCT operacja potrwa co najmniej trzy dni.
Adam Kasprzyk relacjonował to wydarzenie dla TVN 24:
Wysokie jak blok i szerokie jak pół boiska
Wysokością suwnice dorównują dwudziestopiętrowym blokom, a zasięg ich ramion jest równy połowie boiska piłkarskiego.
- W tym momencie to największe suwnice na nabrzeżu w porcie w Gdyni. Mogą obsługiwać jednostki, które mają do 19 rzędów kontenerów. Ich wysokość od wody do wysięgnika wynosi 46 metrów - powiedział Kazimierz Giczkowski, dyrektor techniczny, BCT w Gdyni.
BCT jest dumne z nowego nabytku i ma nadzieję, że posłuży im jak najdłużej. -Zazwyczaj pracują 20 lat, ale przy dobrej konserwacji nawet 30 lat - zapewnia Giczkowski.
Działają od ponad 40 lat
Bałtycki Terminal Kontenerowy (BCT) z siedzibą w Porcie Gdynia, uruchomił przeładunki kontenerów w 1979 roku. Jest jednym z największych terminali w rejonie Bałtyku i drugim, co do wielkości terminalem kontenerowym w Polsce. Sprywatyzowany został w 2003 roku
Jeśli chcielibyście nas zainteresować tematem związanym z Waszym regionem, pokazać go w niekonwencjonalny sposób - czekamy na Wasze sygnały/materiały. Piszcie na Kontakt24@tvn.pl.
Autor: aa / Źródło: TVN 24 Pomorze
Źródło zdjęcia głównego: BTK