Prywatny inwestor z Gdyni chce stworzyć w centrum miasta skwer i pomnik płk. Ryszarda Kuklińskiego. W południe złożył wniosek o zgodę na realizację projektu do gdyńskiej rady miasta. - Pułkownik w pełni wypełnił ducha żołnierskiej przysięgi i pozostał wierny interesom Polski - przekonuje.
Skwer imienia pułkownika Ryszarda Kuklińskiego i jego pomnik miałyby powstać u zbiegu ulic I Armii Wojska Polskiego i Bema w Gdyni tuż obok osiedla mieszkaniowego, stawianego przez miejscowego przedsiębiorcę Andrzeja Boczka. Prywatny inwestor chce w ten sposób uczcić pamięć zmarłego dokładnie 10 lat temu pułkownika.
Jak czytamy w piśmie, złożonym dziś w miejskim urzędzie po zakończeniu budowy osiedla w 2015 roku inwestor planuje na pobliskim skwerze stworzyć park "ze szlachetnymi drzewami, zielenią, wysokiej jakości brukiem oraz ławkami i fontanną".
Publiczny skwer na prywatnym terenie
Ponadto na terenie skweru miałby stanąć pomnik pułkownika, przedstawiający jego sylwetkę naturalnej wielkości.
Boczek zapewnił we wniosku, że teren, choć prywatny, "będzie nieogrodzony i publicznie dostępny, a jego budowę pokryje ze środków własnych". Według założeń budowa parku będzie kosztować 300 tys. zł.
"Uważam, że pułkownik w pełni wypełnił ducha żołnierskiej przysięgi, pozostając prawdziwie wierny interesom Polski i Narodu Polskiego" - przekonuje w piśmie.
Ku czci bohatera
Deweloper zwrócił też uwagę, że Gdynia była jednym z pierwszych miast, które aktywnie przyczyniło się do rehabilitacji pułkownika. W 1997 roku Rada Miasta przyjęła bowiem uchwałę, której Boczek jako ówczesny radny był autorem, która uznała, że "oficer, który z narażeniem życia, dokonując mądrego i odważnego wyboru - a historia przyznała mu rację - przyczynił się do odzyskania przez nas wolności".
Tu ma powstać skwer imienia pułkownika Kuklińskiego:
Jeśli chcielibyście nas zainteresować tematem związanym z Waszym regionem, pokazać go w niekonwencjonalny sposób - czekamy na Wasze sygnały/materiały. Piszcie na Kontakt24@tvn.pl.
Autor: mol/ws/dp/i / Źródło: TVN24 Pomorze
Źródło zdjęcia głównego: Brandscope