Opóźnienia na budowie mostu na Wiśle w Opaleniu niedaleko Kwidzyna mogą sięgać nawet pół roku - informuje Radio Gdańsk. Zdaniem wykonawcy, winna jest przede wszystkim pogoda. Most to jedna z najbardziej oczekiwanych na Pomorzu inwestycji drogowych.
-Termin zakończenia budowy to 19 grudnia – informował jeszcze pod koniec sierpnia Krzysztof Kozioł, rzecznik Budimeksu, wykonawcy inwestycji. Przyznawał jednak, że to termin kłopotliwy i bardziej realne jest zakończenie budowy do końca roku.
Jak poinformowało Radio Gdańsk, Budimex złożył właśnie wniosek do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o przesunięcie terminu zakończenia budowy z grudnia br. do połowy przyszłego roku. Obecnie inwestor analizuje wniosek.
Winna susza
Głównym powodem opóźnienia była susza - w związku z tym poziom wody był tak niski, że wykonawca musiał zrezygnować z wykorzystania jednostek pływających podczas prac budowlanych (żeby mogły pływać, na całej szerokości rzeki głębokość powinna wynosić co najmniej 1,2 m). Na czas realizacji inwestycji wpłynął też protest jednego z oferentów oraz fakt, że zimą nie można wykonać pewnych prac wykończeniowych.
- Most jest wyjątkowy i nikt wcześniej w Polsce takiego nie zbudował. Jego realizacja wymaga od wykonawcy najwyższej dbałości o jakość i bezpieczeństwo. Jesteśmy odpowiedzialni i nie poświęcimy tych dwóch najważniejszych aspektów na rzecz przyśpieszenia robót - powiedział w Radiu Gdańsk rzecznik Budimeksu.
Czwarty na świecie
Pomorski most ma nietypową konstrukcję. Na świecie są tylko trzy obiekty tego typu o porównywalnej skali. Do tej pory dwa takie mosty zbudowano w Japonii, a jeden w Szwajcarii. – Wyjątkowość mostu polega przede wszystkim na rozpiętości przęseł – tłumaczył w rozmowie z TVN24 Krzysztof Kozioł. – Najdalej oddalone dzieli 204 metry. Po raz pierwszy w Polsce zastosowaliśmy też beton o tak wysokiej odporności na ściskanie.
Inwestycja nie miała szczęścia
Mieszkańcy na most czekali blisko 20 lat. Na przeszkodzie stawiały różne okoliczności. Najpierw brakowało pieniędzy, potem zmieniały się instytucje odpowiedzialne za jego budowę. Następnie projekt próbowali zablokować ekolodzy, którzy uważali, że obiekt może zagrozić ptakom i żyjącym w Wiśle minogom rzecznym.
Przeprawa przez Wisłę powstanie w ciągu drogi krajowej nr 90. Całkowita długość trasy wraz estakadą i mostem wyniesie ok. 11,9 km.
Tak latem wyglądały prace w Opaleniu:
Autor: maz/k / Źródło: TVN24 Pomorze, Radio Gdańsk
Źródło zdjęcia głównego: radiogdansk.pl