Gdyby w tunelu pod Martwą Wisłą doszło do zderzenia autobusu z samochodami osobowymi panika byłaby nieunikniona. Służby ratunkowe liczą, że nigdy nic takiego się nie zdarzy, ale chcą być gotowe. - Przeprowadzimy ćwiczenia ze statystami, żeby przygotować się na taką sytuację. Zgłosić może się każdy, kto jest pełnoletni - mówi Michał Adamkiewicz z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Przezorny zawsze ubezpieczony. Zarządca tunelu pod Martwą Wisłą przygotowuje się do największych do tej pory ćwiczeń służb ratunkowych. Straż pożarna, policja, pogotowie i pracownicy tunelu przeprowadzą w sobotę symulację wypadku masowego.
- To jest coś czego najbardziej się obawiamy i mamy świadomość, że może się to przytrafić. Tym bardziej chcemy sprawdzić jak zadziałają procedury. Ogólny scenariusz zakłada zderzenie autobusu z autami osobowymi. Nie obejdzie się bez pożaru - zdradza Michał Adamkiewicz z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
W akcji wezmą też udział przedstawiciele akademii górniczo-hutniczej, którzy wykorzystają tę okazję do przeprowadzenia swojego eksperymentu. Szczegółów na razie nie zdradzają. A wszystko to w ogromnych "tubach" pod Wisłą.
Weź udział w wypadku
Ćwiczenia ruszą w sobotę o godz. 22. Ważnym elementem będzie też udział statystów. Kto może się zgłosić? Każdy kto jest pełnoletni.
- Potrzebujemy kilkudziesięciu statystów. Jest duże zainteresowanie. Wystarczy przyjść tuż przed 22 do naszego punktu przy ul. Wielopole 15. Tam trzeba jeszcze podpisać zgodę na udział w ćwiczeniach - tłumaczy Adamkiewicz.
Tunel zostanie zamknięty w sobotę tuż przed godz. 22. Kierowcy będą mogli z niego ponownie skorzystać dopiero w niedzielę o 6. - Ćwiczenia ze statystami potrwają tylko 3 godziny, ale potem będziemy jeszcze sprawdzać działanie systemów - dodaje Adamkiewicz.
Tuż przed otwarciem tunelu przeprowadzano podobne symulacje, ale nie na tak dużą skalę.
Pierwszy taki tunel pod wodą w Polsce
Tunel pod Martwą Wisłą został oddany do użytku 24 kwietnia 2016 r. Ma długość 1,4 km i przebiega na głębokości - w najniższym miejscu - prawie 35 m. Będąc częścią Trasy Słowackiego łączącej gdański port lotniczy z portem morskim, tunel pozwolił na pokierowanie ruchem dużych ciężarówek tak, by omijały one ścisłe centrum Gdańska.
Koszt budowy tunelu wraz z pobliskim rondem wyniósł 885 milionów złotych brutto. W 85 proc. inwestycja była dofinansowana z funduszy unijnych. Pierwotnie zakończenie budowy tunelu planowano na październik 2014 r. Na przedłużenie realizacji inwestycji wpływ miało ogłoszenie upadłości trzech polskich firm, które wygrały przetarg na budowę oraz trudności techniczne.
Jeśli chcielibyście nas zainteresować tematem związanym z Waszym regionem - czekamy na Wasze sygnały/materiały. Piszcie na Kontakt24@tvn.pl.
Autor: aa/gp / Źródło: TVN24 Pomorze
Źródło zdjęcia głównego: GIK