Jest uznawana za jedną z najbardziej wpływowych kobiet w Rosji. Od wielu lat kieruje Międzypaństwowym Komitetem Lotniczym. Współwłaścicielka jednych z największych linii lotniczych w Rosji. Tatiana Anodina. To ona przedstawiła raport dotyczący katastrofy prezydenckiego samolotu pod Smoleńskiem.
Tatiana Anodina swoją karierę rozpoczęła na politechnice we Lwowie. Tutaj zdobyła tytuł inżyniera konstruktora. Niedługo potem zaczęła pracę w Moskwie i szybko awansowała na wysokie stanowisko w ministerstwie lotnictwa Związku Radzieckiego.
- Pani Anodina jest córką pilota wojskowego i można powiedzieć, że jest naprawdę świetnym fachowcem w dziedzinie lotnictwa - ocenia Krzysztof Zalewski z magazynu "Lotnictwo". - Przez wiele lat była szefową zarządu, który zajmował się rozwojem technicznym lotnictwa radzieckiego, to było bardzo odpowiedzialne stanowisko, wiązało się to z kontaktem z bardzo wysokimi technologiami lotniczymi i naprawdę był do tego potrzebny fachowiec - dodaje.
Kontakty Tatiany
Anodina pod koniec lat osiemdziesiątych związała się z Jewgienijem Primakowem. Wówczas był on członkiem biura politycznego KC KPZR, pełnił wysokie funkcje w KGB i był bliskim współpracownikiem Michaiła Gorbaczowa. Za czasów Jelcyna był szefem wywiadu. W roku 1998 został premierem Rosji.
Ponoć to właśnie jemu Anodina miała zawdzięczać stanowisko szefowej MAK - które to objęła na początku lat 90-tych. Stanowisko to było ukoronowaniem jej błyskotliwej kariery. Sama Anodina z dumą wylicza swoje tytuły naukowe i nagrody.
- Jeśli chodzi o moją biografię to jest ona dość szeroko znana w międzynarodowych kręgach lotniczych. Jestem profesorem, jestem doktorem habilitowanym nauk technicznych, jestem laureatem nagród państwowych w dziedzinie nauki i techniki, byłam również laureatką nagród międzynarodowych, ale dla mnie jako dla profesjonalistki najwiekszą nagrodą jest międzynarodowa nagroda imienia Edwarda Hornera, która jest przyznawana za międzynarodowy wkład w lotnictwo cywilne, dostałam ją w imieniu 176 państw za śledztwa i ekspertyzy w dziedzinie satelitarnych systemów nawigacyjnych, jest tylko 31 laureatów tej nagrody, a ja wśród nich jestem drugą kobietą - wylicza szefowa MAK.
Polski głos
Zawodowymi osiagnięciami Anodiny zaskoczony jest szef polskiej komisji badania wypadków lotniczych i akredytowany przy MAK Edmund Klich. - Ja przed katastrofą smoleńską w ogóle nie znałem takiego nazwiska. Anodina nie jest badaczem, Anodina jest myślę politykiem [...] - powiedział.
Ale szefowa MAK nie jest tylko badaczem. Rosyjskie media szeroką piszą o interesach Anodiny powiązanych z biznesem lotniczym. - Nim pani Anodina trafiła do MAK, założyła wraz ze swoim synem linie lotnicze, które obecnie są drugą co do wielkości linią lotniczą na terenie Rosji - mówi Zalewski.
Źródło: tvn24