Cztery z pięciu największych koncernów tytoniowych w USA pozwały amerykańską Federalną Agencję ds. Żywności i Leków (FDA) w związku z nakazem wprowadzenia na opakowaniach papierosów drastycznych zdjęć ostrzegających przed skutkami palenia tytoniu. Ostrzeżenia mają znaleźć się na papierosach do września 2012 r.
Zdaniem koncernów tytoniowych pokazanie zwłok czy płuc zmarłego palacza narusza przepisy dotyczące wolności słowa. Według koncernów, drastyczne ostrzeżenia nie przekazują jedynie informacji na temat palenia i nie pozwalają ludziom podjąć decyzji odnośnie do zakupu. Zamiast tego propagują antynikotynową politykę rządu, która jest widoczna bardziej, niż same znaki towarowe producentów. Firmy domagają się, by obowiązek wprowadzenia nowych opakowań nie wszedł w życie.
Niezgodne z konstytucją
"Nigdy wcześniej w historii Stanów Zjednoczonych nie wymagano od producentów zgodnego z prawem produktu, by używali swojego własnego opakowania i reklamy, by przekazywać naładowaną emocjonalnie rządową wiadomość, ponaglającą dorosłych konsumentów do rezygnacji z ich produktów" - napisano w pozwie złożonym w sądzie federalnym w Waszyngtonie.
- Państwo może wymagać ostrzeżeń, które są jasne i pozbawione kontrowersji, ale nie może wymagać, żeby paczka papierosów służyła jako miniaturowy billboard do reklamowania rządowej kampanii antynikotynowej - oświadczył prawnik reprezentujący koncerny tytoniowe, Floyd Abrams. Według niego, nowe opakowania godzą w zapisaną w pierwszej poprawce do konstytucji USA wolność słowa.
Pozew wniosły koncerny R.J. Reynolds, Lorillard, Commonwealth Brands Inc., Liggett Group LLC i Santa Fe Natural Tobacco Company Inc. Z największych producentów papierosów tylko Altria Group Inc. (wcześniej Philip Morris Companies Inc.) nie przyłączyła się do wspomnianych wcześniej firm. Jest ona największym koncernem tytoniowym w USA.
Emocjonalny przekaz?
W tym roku amerykańska Federalna Agencja ds. Żywności i Leków (FDA) pokazała i zaaprobowała dziewięć propozycji ostrzeżeń na opakowaniach papierosów. Ostrzeżenia muszą zajmować co najmniej 20 proc. każdej reklamy papierosów i połowę przedniej i tylnej powierzchni każdej paczki. Dodatkowo musi się na opakowaniach znaleźć telefon do antynikotynowej infolinii. Ostrzeżenia mają znaleźć się na papierosach do września 2012 r.
Jedno ze zdjęć przedstawia aktora udającego denata i opatrzone jest napisem "palenie może cię zabić", na innym widać porównanie płuc zdrowego człowieka i palacza. Według koncernów tytoniowych, ten przekaz jest celowo zmanipulowany, by grać na emocjach.
Sama FDA nie skomentowała pozwu złożonego przez koncerny, ale w czerwcu Sekretarz Zdrowia Stanów Zjednoczonych Kathleen Sebelius oceniła, że ostrzeżenia uczciwie pokazują zagrożenia związane z paleniem papierosów.
Każdego roku w USA z powodu palenia papierosów umiera 443 tys. ludzi.
Źródło: Fox News, BBC, PAP
Źródło zdjęcia głównego: FDA