Z powodu problemów psychicznych początkowo odmówiono Andreasowi Lubitzowi uprawnień pilota w USA - ujawniła amerykańska Federalna Agencja Awiacji. Dopiero po ponownych badaniach i informacji od niemieckich lekarzy, że jego stan się poprawił, wydano mu uprawnienia do latania rekreacyjnego.
Lubitz prawdopodobnie celowo rozbił w Alpach samolot linii Germanwings z 150 osobami na pokładzie. W toku śledztwa okazało się, że drugi pilot Airbusa A320 miał poważne problemy psychiczne, które ukrywał przed pracodawcą.
Wątpliwości Amerykanów
Niemiec przez około rok uczył się sztuki pilotażu w USA, przed dopuszczeniem do lotów w Germanwings. Złożył tam też prywatny wniosek o nadanie uprawnień do pilotowania małych samolotów turystycznych. Początkowo mu odmówiono, co zostało ujawnione dopiero teraz, na wniosek dziennikarzy powołujących się na prawo o dostępie do informacji publicznej.FAA uznała w 2009 roku, że nie można wystawić Niemcowi niezbędnych certyfikatów medycznych, bowiem w przeszłości cierpiał na depresję reaktywną. Amerykanie zażądali dodatkowych informacji od lekarzy zajmujących się Lubitzem. Wynika z nich, że przez niemal cały rok 2009 był pod opieką psychoterapeutów i dostawał leki.Ostatecznie Niemiec uprawnienia jednak dostał, bowiem niemieccy lekarze zapewnili, że „poważny epizod depresyjny” został pokonany i znajduje się w „całkowitej remisji”. Miał też nie wykazywać objawów psychotycznych. Amerykańscy urzędnicy nakazali jednak, aby w wypadku pojawienia się ponownych objawów choroby, Lubitz bezwzględnie nie latał.Z dokumentów ujawnionych przez FAA wynika również, że w ankiecie przy pytaniu o choroby psychiczne Lubitz początkowo zaznaczył okienko „Nie”. Dopiero później zostało to zmienione na „Tak”.
Rozmyślna katastrofa
Informacje podane przez Amerykanów pokrywają się z tym, że podczas szkolenia na pilota Lufthansy (do którego należy Germanwings), Lubitz miał ponad półroczną przerwę z powodu problemów zdrowotnych. Niemiecki odpowiednik FAA poświadczył jednak, że linia lotnicza zrobiła wszystko zgodnie z przepisami, gdy wznowiła szkolenie po otrzymaniu zapewnień lekarzy o zwalczeniu depresji u Lubitza.Rzecznik Lufthansy zapewnił, że firma nie miała pojęcia o tym, iż jej pilot ubiegał się w USA o prywatną licencję. Co już wcześniej ustalono, Lubitz ukrywał przed swoim pracodawcą nawracające problemy z psychiką. Chodził też do pracy mimo tego, że lekarze wystawiali mu zwolnienia.W tygodniach poprzedzających katastrofę Lubitz szukał w internecie informacji o tym, jak popełnić samobójstwo, oraz o tym, jak działają drzwi do kokpitu A320. 24 marca podczas lotu z Barcelony z Duesseldorfu zamknął się w nim i nie wpuścił do środka kapitana, po czym najprawdopodobniej celowo rozbił samolot o jeden ze szczytów w Alpach, zabijając wszystkich obecnych na pokładzie.
Katastrofa samolotu Germanwings w Alpach
Źródło: Fakty z Zagranicy - TVN24 BiS
Katastrofa German Wings. Ojciec Lubitza zwołuje konferencje
Teraz oglądasz
Do katastrofy Germanwings doszło w marcu 2015 roku
Teraz oglądasz
Lubitz "testował" katastrofę w czasie poprzedniego lotu
Teraz oglądasz
03.04 | To już pewne. Andreas Lubitz celowo rozbił airbusa Germanwings
Teraz oglądasz
Zapis drugiej czarnej skrzynki: Lubitz zwiększał prędkość airbusa przed katastrofą
Teraz oglądasz
Przeprosiny i podziękowania szef Lufthansy na miejscu katastrofy
Teraz oglądasz
Prokuratura: Lubitz miał w przeszłości myśli samobójcze
Teraz oglądasz
29.03 | Dramatyczne ostatnie chwile na pokładzie airbusa Germanwings
Teraz oglądasz
Na miejscu katastrofy wciąż trwają poszukiwania szczątków ofiar
Teraz oglądasz
Na miejsce katastrofy przyjechali bliscy ofiar
Teraz oglądasz
Rzecznik WIM o rannych Polkach
Teraz oglądasz
Lasek: NPW ws. decyzji o odejściu na drugi krąg bliżej MAK, niż komisji Millera
Teraz oglądasz
"Bild am Sonntag": Lubitzowi pogarszał się wzrok. To było przyczyną depresji
Teraz oglądasz
Była partnerka Lubitza: chciał zmienić system, zostać zapamiętany
Teraz oglądasz
"Malownicze tereny w tym kontekście nabrały tragicznego wymiaru". Reporter TVN24 na miejscu katastrofy airbusa
Teraz oglądasz
27.03 | Tajemnice pilota Andreasa Lubitza
Teraz oglądasz
27.03 | Po tragedii w Alpach linie lotnicze zmieniają procedury
Teraz oglądasz
27.03 | Jak długo potrwa jeszcze akcja poszukiwania zwłok ofiar katastrofy?
Teraz oglądasz
Pilot airbusa pokazuje, jak zablokować wejście do kokpitu
Teraz oglądasz
Niemieckie media: Herostratos w kokpicie, obłędny czyn
Teraz oglądasz
Marcus Niesczery o przeszukaniu u Lubitza
Teraz oglądasz
Niemieckie media: Lubitz miał dziewczynę, zerwał z nią
Teraz oglądasz
Pilot rozmyślenie doprowadził do katastrofy
Teraz oglądasz
Przeszukanie domu rodzinnego Andreasa Lubitza
Teraz oglądasz
Piloci rozbijali samoloty
Teraz oglądasz
Zmiana procedur
Teraz oglądasz
Ekstremalnie trudna akcja. Wideo z miejsca katastrofy
Teraz oglądasz
1700 m n.p.m, 5 km od miejsca katastrofy. "Dalej pójść już nie możemy"
Teraz oglądasz
Jak wejść do kokpitu samolotu? Film instruktażowy Airbusa
Teraz oglądasz
Merkel: Jesteśmy winni ofiarom i ich bliskim przeprowadzenie drobiazgowego śledztwa
Teraz oglądasz
Jakie badania przechodzą piloci
Teraz oglądasz
"Były już przypadki takiej samozagłady"
Teraz oglądasz
Koledzy Lubitza z aeroklubu: Odnawiał u nas licencję. To był życzliwy, wesoły, miły człowiek
Teraz oglądasz
Piloci Germanwings boją się latać airbusami. Narzekają na ich stan techniczny
Teraz oglądasz
W kokpicie pozostał kapitan airbusa. Miał mniejsze doświadczenie niż drugi pilot
Teraz oglądasz
Rodziny ofiar katastrofy wyleciały z Barcelony do Marsylii
Teraz oglądasz
Katastrofa samolotu Germanwings w Alpach
Autor: mk/ja/kwoj / Źródło: Reuters
Źródło zdjęcia głównego: Wikipedia (CC BY-SA 3.0) | Yan Gouger