Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje wprowadzenie zmian w przepisach dotyczących oznakowania dróg. Dzięki nim zniknęłyby niektóre znaki pionowe i podwójne oznakowanie skrzyżowań.
Głównymi założeniami zmiany przepisów w zakresie oznakowania dróg są:
- poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego
- standaryzacja oznakowywania oraz zapewnienie jego czytelności
- ujednolicenie oznakowania stosowanego w Polsce i w krajach UE
- ograniczenie liczby znaków na drogach
- przywrócenie zaufania kierowców do oznakowania
Proponowane zmiany zostały oparte o informacje ogłoszone przez Parlamentarny Zespół ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, dotyczące rozpoczęcia prac legislacyjnych nad przywróceniem prędkości dopuszczalnych na autostradach (do 130 km/h) i drogach ekspresowych (do 110 km/h) oraz na ujednoliceniu prędkości dopuszczalnej w obszarach zabudowanych zarówno w dzień jak i w nocy – do 50 km/h.
Zmiany w „Czerwonej Księdze” czyli Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury ws. szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, dotyczą m.in.:
- rezygnacji ze znaków grupy wielkości „wielkie”
- rezygnacji z niektórych istniejących znaków pionowych (np. D-25, D-27)
- modyfikacji istniejącego oznakowania
- stworzenia nowych znaków pionowych
- ograniczenia ilości znaków poziomych
- zmiany szerokości linii krawędziowych oznakowania poziomego z 0,24 do 0,12m, na drogach jednojezdniowych
- rezygnacji z linii podwójnej ciągłej P-4 i zastąpienie jej linią pojedynczą ciągłą M-2
- rezygnacji z linii ostrzegawczej P-6 i zastąpienie jej linią przerywaną ostrzegawczą ze strzałką
- wprowadzenia zmian w zakresie stosowania powierzchni wyłączonych z ruchu
- dodania strzałki kierunkowej w lewo i do zawracania oraz strzałki kierunkowej do oznakowania rond wielopasowych
- wprowadzenia oznakowania poziomego odcinków, na których okresowo występuje mgła
- określenia sposobu wspólnego oznakowania przejścia dla pieszych i przejazdu dla rowerzystów
Zmiany w oznakowaniu dotyczyć będą również sygnalizacji świetlnej:
- rozszerzenia zakresu projektu sygnalizacji oraz wprowadzenia konieczności weryfikacji prawidłowości jej działania
- wprowadzenia zalecenia stosowania algorytmu w formie schematu blokowego, jako bardziej czytelnego i przejrzystego opisu sposobu pracy sygnalizacji
- doprecyzowania zapisów dotyczących detektorów, w celu usankcjonowania detekcji wymuszonej dla rowerzystów
- określenia maksymalnej średnicy soczewki sygnału ostrzegawczego. Ma to na celu poprawę postrzegania tego sygnału, co niesie za sobą poprawę bezpieczeństwa pieszych
- rezygnacji z wyświetlaczy prędkości zalecanej
- dopuszczenia wydłużenia w uzasadnionych przypadkach sygnału żółtego do 4 sek. dla dopuszczalnej prędkości powyżej 60 km/h.
- dodania zapisów dotyczących warunków technicznych i zasad stosowania świateł ostrzegawczych, umieszczanych na jezdni lub na wygrodzeniach
Wprowadzone zostaną również zmiany w zakresie znaków zmiennej treści. Doprecyzowano i uszczegółowiono pojęcie tablic tekstowych o zmiennej treści z jednoczesnym znakiem o zmiennej treści. Wprowadzone zostaną zasady stosowania tzw. „małych liter” w uzupełniających tablicach tekstowych stosowanych łącznie ze znakami o zmiennej treści.
Artykuł sponsorowany
Źródło zdjęcia głównego: GDDKiA