Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego zdecydował, że 1 marca zamknięta zostanie co najmniej połowa estakady na Trasie Katowickiej. - Sytuacja jest bardzo trudna. Nie mogę wykluczyć, że zamknięte naraz zostaną obie nitki - mówi Jerzy Witczak.
Estakada warunkowo zostało dopuszczona do ruchu do końca lutego. Tegoroczne mrozy jednak bardzo mocno dały się we znaki 39-letniej konstrukcji. - Możliwe, że co najmniej jedną nitkę będzie trzeba wyłączyć już wcześniej - mówi Witczak. Wszystko zależy od wyników kolejnych badań stanu wiaduktów. Te poznamy na początku przyszłego tygodnia.
Podpory nie wystarczą
Czarny scenariusz zakłada wyłączenie naraz obu nitek ulicy Krzywoustego. - To byłaby ogromna blokada dla miasta, ale mogę nie mieć wyboru - potwierdza Witczak.
Pewne jest jedno - tylko do końca lutego czynne będą obie nitki. Od 1 marca zamknięty zostanie prawdopodobnie wlot do Poznania. Konstrukcję tej nitki musi podtrzymywać już 58 podpór.
ZDM ma tajne plany objazdów
Na zamknięcie zarówno jednej jak i dwóch nitek przygotowany jest Zarząd Dróg Miejskich. Na razie jednak drogowcy nie podają, którędy wytyczone zostaną ewentualne objazdy.
- Rozpatrujemy różne scenariusze na wypadek wprowadzania dalszych ograniczeń w ruchu pojazdów. Poszczególne warianty uzależnione są od wyników kolejnej, najbardziej aktualnej ekspertyzy, którą na zlecenie ZDM przygotowuje Politechnika Poznańska - podaje Tomasz Libich z ZDM.
W tej chwili ruch na obu nitkach Estakady Katowickiej odbywa się z dużymi ograniczeniami. Na dwupasmowej drodze wprowadzone jest ograniczenie prędkości do 30 km/h oraz zakazu ruchu na pojazdów o masie powyżej 3,5 tony za wyjątkiem autobusów. Z ruchu wyłączone są też skrajne pasy obu nitek.
Rozbiórka w II kwartale
Na rozbiórkę i wybudowanie nowej estakady na Trasie Katowickiej w poprzednich latach także nie było pieniędzy. Teraz środki na tą inwestycję znalazły się w budżecie na 2014 r.
- Planujemy, że roboty budowlane rozpoczną się w drugim kwartale 2014 roku. Inwestycja dotyczy dwóch obiektów inżynierskich w ciągu ulicy Krzywoustego tj. nad ulicą Inflancką i ulicą Chartowo - wyjaśnia Libich.
Przebudowa Trasy Katowickiej ma potrwać do 2019 roku i ma pochłonąć aż 270 mln.
38-letnia staruszka
Estakada nad doliną Obrzycy rozpoczyna się za rondem Rataje i kończy za ulica Inflancką. Powstała w latach 1974-1976, w czasach gdy na Ratajach budowano nowe bloki. Składa się z dwóch jezdni trzypasmowych i ma długość około 550 m.
Estakada Katowicka dzieli Rataje od Chartowa:
Autor: FC/b / Źródło: TVN 24 Poznań
Źródło zdjęcia głównego: TVN 24