Na dzień bez samochodu poznańscy urzędnicy szykują prezent dla rowerzystów. Na ulicy Pułaskiego powstaną pasy rowerowe i pierwsza w mieście śluza rowerowa. Zastąpią one buspas, z którego od września nie będzie korzystać żadna linia autobusowa. To jednak dopiero początek. Niebawem w mieście pojawić się ma cała lista ułatwień dla rowerzystów i kilka nowych buspasów.
Buspas na ulicy Pułaskiego ciągnie się od ul. Libelta w kierunku Winograd do skrzyżowania z al. Wielkopolską i ul. Nowowiejskiego. Do marca korzystały z niego autobusy linii 69. Po zmianie przebiegu tej trasy, służy on jedynie linii nocnej 234 oraz - podczas wakacji - linie "za tramwaj", które uruchomiono na czas remontów torowisk na ul. Pułaskiego i trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Remont "Pestki" zakończy się 31 sierpnia, co oznacza, że od września w ciągu dnia znów buspas będzie niepotrzebny.
Sprawą bezużytecznego buspasa w czerwcu zainteresował się radny Tomasz Wierzbicki z Prawa do Miasta. Złożył on w tej sprawie interpelację do prezydenta Poznania. - Wystąpiłem o likwidację buspasa na tej ulicy i wyznaczenie pasów rowerowych w dwóch kierunkach - mówił Wierzbicki.
Będzie pierwsza śluza rowerowa
Teraz okazuje się, że pomysł ten zostanie zrealizowany. Rowerzyści z nowych pasów będą mogli korzystać od 22 września. Ten termin nie wybrano przypadkowo - przypada wówczas Światowy Dzień Bez Samochodu.
- Pasy wyznaczone będą po obu stronach ulicy, po zewnętrznej stronie jezdni. Jadąc od ul. Roosevelta, pas zacznie się jeszcze przed przejazdem przez torowisko i zakończony będzie śluzą rowerową, która pozwoli rowerzystom bezpieczniej pokonać skrzyżowanie z al. Wielkopolską i ul. Nowowiejskiego - tłumaczy Tomasz Nawalaniec, wicedyrektor Zarządu Dróg Miejskich w Poznaniu.
Wspomniana śluza rowerowa będzie pierwszym takim rozwiązaniem w Poznaniu. Pozwala ono rowerzyście, który chce skręcić w lewo ominąć samochody i ustawić się przed nimi w oczekiwaniu na zielone światło.
Zmiany także na skrzyżowaniu
Przy okazji namalowania pasów rowerowych, zmieni się także organizacja ruchu na wspomnianym skrzyżowaniu. - Zlikwidowany będzie lewoskręt z ulicy Nowowiejskiego w ulice Pułaskiego, z kolei na ulicy Pułaskiego na nitce w kierunku Winograd powstanie osobny pas do skrętu w lewo - wyjaśnia Nawalaniec.
Jak dodaje wicedyrektor ZDM, docelowo pasy rowerowe mają zyskać ciąg dalszy. - Chcielibyśmy, by pojawiły się one na dalszym odcinku ulicy Pułaskiego, jednak póki co nie ma tam na nie miejsca. Można będzie jednak pomyśleć o nich przy jakimś remoncie tego fragmentu ulicy. W najbliższym czasie przygotowujemy natomiast koncepcję pasów rowerowych na ul. Roosevelta między ulicami Poznańską a Dąbrowskiego - wyjaśnia.
Nowe pasy dla rowerów i dla autobusów
Pasy rowerowe na ul. Pułaskiego to nie koniec ułatwień dla poruszających się jednośladami. - 22 września zamierzamy także uruchomić kontrapas (pas do jazdy rowerem pod prąd - przyp. red.) na ul. Wieniawskiego między mostem Teatralnym a ul. Św. Marcin - mówi Nawalaniec.
Na liście zadań do wykonania w tym roku, znajdują się kolejne kontrapasy:
- na ul. Sienkiewicza - od Mickiewicza do Kraszewskiego,
- na ul. Woźnej - od Starego Rynku do Mostowej,
- na ul. Żonkilowej - od Szarotkowej do Floksowej,
- na Galla Anonima - od Kassyusza do Polnej.
Planów jest jednak jeszcze więcej. - Oprócz kontrapasów, zamierzamy jeszcze w kilku miejscach stworzyć śluzy rowerowe. Jednym z nich jest skrzyżowanie ulic 3 Maja, 27 Grudnia i Ratajczaka z placem Wolności - wymienia Nawalaniec.
W Poznaniu przybędzie też buspasów. Powstaną one na ulicach Garbary (od Wielkopolskiego Centrum Onkologicznego do Królowej Jadwigi), Promienistej (przy ul. Ściegiennego), Dolnej Wildzie (przy ul. Królowej Jadwigi) i Warszawskiej (od ul. Krańcowej do ronda Śródka).
Duże zmiany niskim kosztem
- Generalnie środki jakimi dysponujemy są dość mocno ograniczone, stąd stawiamy na rozwiązania, które niewiele kosztują a przynoszą realne korzyści dla pasażerów, rowerzystów i pieszych - tłumaczy Nawalaniec. W tym roku na zmiany na poznańskich ulicach zagospodarowano 1 mln złotych.
Wreszcie w Poznaniu po wielu latach będzie wprowadzany realny priorytet dla transportu publicznego oraz ułatwienia dla rowerzystów Tomasz Wierzbicki, radny Prawa do Miasta
Z planowanych zmian cieszy się radny Wierzbicki. - Bardzo mnie cieszą zapowiedzi wytyczenia nowych pasów rowerowych oraz buspasów. O część z nich zresztą sam wnioskowałem. Wreszcie w Poznaniu po wielu latach będzie wprowadzany realny priorytet dla transportu publicznego oraz ułatwienia dla rowerzystów - komentuje i podsuwa już drogowcom kolejne pomysły.
- W poniedziałek złożyłem interpelację do prezydenta z wnioskiem o wydzielenie torowisk tramwajowych na ul. Grunwaldzkiej między przystankami Bałtyk i Matejki, Głogowskiej pomiędzy Sielską a Krauthofera oraz Wierzbięcicach - od ul. św. Czesława do ul. Królowej Jadwigi. Mam nadzieję, że również w tym przypadku uda się wprowadzić ułatwienia, by pasażerowie nie tracili cennych minut stojąc w korkach razem z samochodami - mówi.
Pomysły sprzed lat
Wprowadzane przez nowe władze ZDM usprawnienia dla komunikacji zbiorowej i rowerzystów, to w dużej mierze propozycje społeczników sprzed 4 lat. W 2011 r. listę ponad stu niskokosztowych usprawnień przygotowały stowarzyszenia: My-Poznaniacy, Inwestycje dla Poznania i Sekcja Rowerzystów Miejskich. Za rządów Ryszarda Grobelnego wprowadzono w życie zaledwie kilkanaście pomysłów.
Autor: Filip Czekała / Źródło: TVN 24 Poznań
Źródło zdjęcia głównego: TVN 24 Poznań | Filip Czekała