Kosmetyki wylądują w pudełkach po butach. Będą prezentami dla potrzebujących kobiet

Do każdej paczki dołączona jest karteczka życzeniami
Project Shoebox. Zbierają kosmetyki dla potrzebujących kobiet
Źródło: Project Shoebox

W kartony po butach pakują kosmetyki, które z okazji Dnia Kobiet trafiają do potrzebujących. A tych przybywa, choćby za sprawą uchodźczyń z Ukrainy. Z kolei tym, którzy im pomagali, w tym roku trudniej jest sięgnąć do portfela. - Widzimy, że ludzi dopadła inflacja - mówi Magdalena Owsiana, jedna z inicjatorek akcji.

"Project Shoebox" to inicjatywa, która narodziła się w Poznaniu siedem lat temu za sprawą Magdaleny Owsianej, Alicji Marcinek i Agaty Frydrychowicz. Jak mówią organizatorki, celem akcji jest niesienie wsparcia materialnego, ale też i emocjonalnego. Jak to działa? Zarejestrowały komitet społeczny, który co roku w lutym prowadzi zbiórkę kosmetyków i produktów pielęgnacyjnych dla kobiet i dzieci. Paczki trafiają do odbiorczyń w okolicy 8 marca, jako prezent z okazji Międzynarodowego Dnia Kobiet.

Akcja rozrasta się z roku na rok, a potrzebujących jest coraz więcej

Za pierwszym razem w zbiórkę kosmetyków zaangażowały kolegów z pracy. Wspólnymi siłami zebrali 170 kartonów po butach wypełnionych m.in. mydłami, szczoteczkami, kremami. Cztery lata później pudełek było już ponad 750, a do akcji dołączyły się wielkie i małe firmy niemal z całej Polski.

- Pomysł zainspirowała podobna inicjatywa z Wielkiej Brytanii - zbiórka nowych, nieużywanych kosmetyków, które często stoją na półce jako nietrafione prezenty czy nieprzemyślane zakupy. Można je przekazać tym, którym się przydadzą - mówi Magdalena Owsiana.

Podczas siedmiu dotychczasowych edycji zebrano około 30 tysięcy produktów kosmetycznych, które trafiły do prawie czterech tysięcy kobiet.

Do każdej paczki dołączona jest karteczka życzeniami
Do każdej paczki dołączona jest karteczka życzeniami
Źródło: Shoebox

W tym roku potrzebujących jest niemal dwa tysiące. To m.in. uchodźczynie, mieszkanki schronisk dla bezdomnych i ośrodków dla ofiar przemocy, samotne i nastoletnie matki czy ofiary ubóstwa. Trafia do nich przede wszystkim pomoc materialna: podstawowe środki higieny menstruacyjnej, mydła, szampony, pasty i szczotki do zębów, uzupełnione przez prezenty w postaci kremów, perfum czy drobnej biżuterii. - Polskie schroniska i ośrodki również mierzą się z brakiem budżetu na podstawowe artykuły. Do takich miejsc trafiają osoby w kryzysie, które tracą wszystkie swoje rzeczy lub nie mają środków na zakup nowych. A przecież produkty do mycia i higieny zapewniają minimum poczucia godności - podkreśla Owsiana.

Otwarte zbiórki artykułów prowadzone są w Poznaniu, Bydgoszczy i Katowicach do 27 lutego. 

Zbierane są nowe kosmetyki o ważnym terminie przydatności: mydła, żele pod prysznic, pasty i szczoteczki do zębów, podpaski, dezodoranty, kremy, szampony, balsamy, kosmetyki kolorowe itd. Dodatkowo do zakupu najważniejszych artykułów posłużą środki zebrane poprzez internetową zbiórkę.

Niestety, w tym roku potrzebujących przybyło. - Z kolejnym trudnym rokiem, wzrosły potrzeby organizacji, którym pomagamy. Potrzebujących zgłoszonych w ubiegłym roku było niecałe 700. W tym roku liczba sięga dwóch tysięcy pudełek. Rok temu mieliśmy 23 organizacje, które deklarowały, że potrzebują tego rodzaju wsparcia. W tym mamy już 33 - wylicza Owsiana.

Organizatorka: widzimy, że ludzi dopadła inflacja

Tymczasem pomagającym trudniej jest sięgnąć do portfela.

- Widzimy, że ludzi dopadła inflacja - mówi Owsiana. Choć jak przyznaje jest zbyt wcześnie, by oceniać liczbę zebranych pudełek, to wynik zbiórki pieniężnej pokazuje przykry trend. - Na trzy dni przed końcem zbiórki mamy zebrane 3500 złotych z planowanych 10 tysięcy złotych. W ubiegłym roku zebraliśmy sześć tysięcy złotych - podaje.

W każdym kartonie znajduje się około 10-12 produktów
W każdym kartonie znajduje się około 10-12 produktów
Źródło: Shoebox

Chcą, by każda kobieta poczuła się wyjątkowo

Jak pokazują badania, kryzysowe sytuacje dotykają kobiet w szczególny sposób. Zgodnie z danymi GUS o sytuacji ekonomicznej mieszkańców Polski, w 2021 ponad 40 procent osób znajdowało się w sferze niedostatku, pozwalającym na minimum zapewnienia godnego życia.

W rodzinach, dotkniętych trudną sytuacją materialną, to najczęściej kobiety zarządzają domowym budżetem. Ma to bezpośrednie przełożenie na ograniczenie wydatków na ich osobiste potrzeby.

Idąc dalej - ponad 89 procent uchodźców przybyłych z Ukrainy to kobiety, które mierzą się z trudną sytuacją, także ekonomiczną.

O wpływie projektu na kobiety głośno mówią przedstawiciele wspieranych organizacji. - Akcja jest naprawdę wyjątkowa na tle działań na rzecz kobiet. Pozwala im poczuć się normalnie: jak inne kobiety, które nie doświadczają tak dużych trudności - zauważa Katarzyna Chlewińska, zastępczyni dyrektora poznańskiego Miejskiego Centrum Interwencji Kryzysowej.

Potwierdza to Klaudia Gola-Kałasznikow ze Schroniska dla Bezdomnych Kobiet MONAR-MARKOT w Poznaniu. - Dzięki akcji Shoebox każda z naszych mieszkanek może poczuć się wyjątkowo. To prezent, który sprawia dużo radości i wzruszeń, zwłaszcza, że nasze podopieczne często nie mogą pozwolić sobie na zakup takich produktów. Dzięki akcji, Dzień Kobiet wypełnia się wdzięcznością - podkreśla.

TVN24
Dowiedz się więcej:

TVN24

Czytaj także: