Poznański Wydział Urbanistyki i Architektury wydał pozwolenie na przebudowę dróg wokół Poznań City Center. Ta decyzja to zielone światło do budowy niechcianego przez mieszkańców przejścia podziemnego przy nowym dworcu.
Wydanie pozwolenia oznacza zgodę na budowę nowego skrzyżowania ulic: Towarowej, Matyi, Przemysłowej, budowę nowego przystanku tramwajowego przy zjeździe z Mostu Dworcowego oraz przejścia podziemnego dla pieszych i rowerzystów. Przedłużona zostanie także ulica ks. Jakuba Wujka w głąb Wolnych Torów.
Głusi na protesty
- Pasażerowie nowego przystanku MPK będą mieli do dyspozycji schody i windy. Piesi oraz rowerzyści, a także osoby niepełnosprawne i matki z wózkami, zyskają bezkolizyjne, bezpieczne przejście w bardzo ruchliwej części miasta. Nowy fragment drogi wraz z nowym skrzyżowaniem udrożni ruch samochodów jadących w kierunku Rataj i do centrum miasta – wyjaśnia Przemysław Terlecki z firmy TriGranit, głównego inwestora.
Przeciwko powstaniu przejść podziemnych protestowali mieszkańcy Poznania. Ich zdaniem, to rozwiązanie archaiczne. W centrum priorytet w ruchu powinni mieć piesi, a nie samochody. Wyliczyli także, że przez przejścia podziemne droga z przystanku do budynku dworca wydłuży się z 50 metrów do 350. – To także dodanie pieszym ścieżki gimnastycznej – mówił w sierpniu w rozmowie z tvn24.pl Paweł Sowa, prezes stowarzyszenia Inwestycje dla Poznania. Organizowano wówczas protesty na Facebooku, wysyłano maile do Zarządu Dróg Miejskich a nawet przygotowano wizualizacje alternatywnego rozwiązania. Wszystko na próżno.
W drugiej połowie lipca ZDM wystąpił o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Dopiero dwa tygodnie później ogłosił konsultacje społeczne, tym samym do projektu nie można było już wprowadzić większych zmian.
Tramwaje nie pojadą
Prace nad nowym układem komunikacyjnym wokół dworca powinny rozpocząć się jeszcze jesienią.
- Dokładny termin nie jest jeszcze znany. Precyzyjnych uzgodnień wymaga między innymi organizacja ruchu samochodów i tramwajów w trakcie przebudowy skrzyżowania. Szczegółowe rozwiązania oraz dokładny harmonogram etapów konkretnych prac związanych z robotami drogowymi wykonawca, którego wybierzemy, będzie ustalał ze służbami drogowymi i Zarządem Transportu Miejskiego – tłumaczy Terlecki.
Rozpoczęcie budowy oznaczać będzie, że regularne linie tramwajowe przestaną kursować na odcinku od mostu Dworcowego do ulicy Wierzbięcice. Tramwaje będą mogły tam jeździć tylko jednym torem. ZTM prawdopodobnie uruchomi tam linie wahadłowe. W grę wchodzi połączenie z mostu Dworcowego do Rynku Wildeckiego oraz z Mostu Dworcowego do ul. Święty Marcin, o ile możliwy będzie skręt w ulicę Towarową.
Dworzec za rok gotowy
Jeszcze w tym roku TriGranit zamierza złożyć wniosek o ZRID (Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej) dotyczący budowy dróg wewnętrznych, w bezpośrednim sąsiedztwie Poznań City Center. Tam prace, które w żaden sposób nie kolidują z ruchem miejskim, powinny rozpocząć się wiosną 2013.
Wszystkie drogi mają być oddane do użytku jesienią 2013 roku wraz ze Zintegrowanym Centrum Komunikacyjnym. Do końca tego roku planowany jest stan surowy otwarty całego Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego (galeria handlowa, parking, dworzec PKS). W tej chwili prace koncentrują się przy budowie centrum handlowego oraz trzykondygnacyjnego parkingu nad peronami I, II i III.
Autor: FC//ec/k / Źródło: TVN 24 Poznań
Źródło zdjęcia głównego: TriGranit