Kamień węgielny pod budowę nowej fabryki koncernu samochodowego Volkswagen wmurowano w czwartek w Białężycach k. Wrześni. Budowa fabryki będzie kosztowała ok. 3,3 mld zł i zakończy się w II połowie 2016 r. Koncern utworzy tu blisko 3 tys. miejsc pracy.
Budowę nowej fabryki produkującej samochód użytkowy vw crafter koncern zapowiedział w marcu w Poznaniu. Od tego czasu trwały prace przy inwestycji. Teren budowy obejmie obszar 220 ha. W ramach przedsięwzięcia powstanie dział budowy karoserii, lakiernia oraz dział montażu. Docelowo zakład ma opuszczać 85 tys. samochodów rocznie.
- Zwiększamy naszą strategiczną obecność w Polsce po to, aby rozwijać markę VW Samochody Użytkowe i poszerzać gamę produktów, którą możemy oferować - powiedział członek zarządu koncernu Volkswagen Leif Ostling.
Ostling dodał, że Polska jest bardzo istotnym producentem samochodów Grupy VW i czołowym wytwórcą samochodów tego typu na świecie. - W Poznaniu w ciągu ostatniego roku wyprodukowaliśmy ponad 170 tys. aut, 10 tys. aut ciężarowych powstało w Krakowie. Powstało też 2,5 tys. autobusów miejskich - dodał członek zarządu VW.
16 tys. miejsc pracy
Zakład pod Wrześnią będzie kolejną inwestycją koncernu. W Poznaniu działa fabryka VW, do grupy należy też firma MAN i jej zakłady pod Krakowem, w Starachowicach i podpoznańskich Sadach. Z kolei w Polkowicach powstają silniki do volkswagenów. Po wybudowaniu nowej fabryki Grupa VW będzie zatrudniała w Polsce 16 tys. osób.
- Mam w pamięci słowa, które padły w czasie negocjacji, że w najbliższych latach koncern VW ma do zainwestowania 100 mld euro. Bardzo liczymy, żeby znaczna część tych inwestycji jeszcze bardziej zespoli polski i niemiecki przemysł - powiedział wicepremier Janusz Piechociński.
Wicepremier dodał, że Niemcy są naszym ważnym partnerem gospodarczym. - Dziś jest to 27 proc. wymiany handlowej. W tym roku zyskujemy nadwyżkę eksportową, co pokazuje wyraźnie jak zmieniła się polska gospodarka - poinformował Piechociński.
To nie koniec inwestycji
Budowa zakładu pod Wrześnią nie będzie jedyną inwestycją VW w regionie. Firma w ciągu najbliższych lat planuje unowocześnić poznańską fabrykę. Powstać ma m.in. nowa hala spawalni.
Przedstawiciele VW podkreślili wsparcie i pomoc, jaką koncern otrzymał od władz rządowych i samorządowych.
Według wiceminister gospodarki Ilony Antoniszyn-Klik, ważnymi celami inwestycyjnymi na najbliższe lata będą kooperanci VW i firmy, które za granicą produkują różnego rodzaju części. - Chcielibyśmy, żeby produkowali je w Polsce. Już widzimy szereg zakładów, które zwiększają swój potencjał produkcyjny, bo mają kontrakty pod nowego craftera. (…) Sądzimy, że efektem tej inwestycji powinno być co najmniej 25 tys. dodatkowych miejsc pracy na terenie Polski - dodała.
Obecnie 40 proc. dostawców części do poznańskiej fabryki VW pochodzi z Polski.
"Motor rozwoju regionu"
Prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych Sławomir Majman widzi dodatkowe zalety płynące z lokalizacji fabryki w Polce. - To największa inwestycja przemysłowa w Europie od 10 lat. Przez najbliższe lata będzie to nasz okręt flagowy, który mamy zamiar pokazywać potencjalnym inwestorom szukającym w Europie lokalizacji dla swoich zakładów przemysłowych - zapowiedział Majman.
Marszałek wielkopolski Marek Woźniak zaznaczył, że koncern VW jest jednym z motorów rozwoju regionu. - Przemysł motoryzacyjny jest w Wielkopolsce wiodącą branżą - dodał marszałek.
VW Poznań szacuje, że w 2018 r. w zakładach pod Wrześnią i w Poznaniu będzie produkował rocznie 280 tys. samochodów. Volkswagen w Poznaniu obecny jest od 1993 roku. Firma weszła wówczas w spółkę z Fabryką Samochodów Rolniczych Polmo, która produkowała w zakładzie w Antoniku samochody Tarpan. VW Poznań jest w 100 proc. własnością marki VW Samochody Użytkowe. Oprócz fabryki w dzielnicy Antoninek, do koncernu należy zlokalizowana w dzielnicy Wilda odlewnia oraz wybudowany w Swarzędzu zakład zabudów specjalnych. Spółka VW Poznań zatrudnia ok. 6,8 tys. pracowników.
Autor: ib / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Volkswagen Poznań