Fabryka H. Cegielski-Poznań chce wytwarzać pojazdy opancerzone na potrzeby polskiej armii wraz z czeskim holdingiem zbrojeniowym Czechoslovak Group (CSG) lub tureckim Otokarem. Wśród proponowanych armii pojazdów pokazany został pojazd Husar. Jedenastotonowy kolos polsko-czeskiej produkcji ma szansę wyjechać w teren już w 2019 roku. Alternatywa dla Rosomaka jest na razie w fazie testów.
Husar, opracowany we współpracy HCP z czeską Tatra Defence Vehicles, po raz pierwszy został zaprezentowany na zakończonym w zeszły piątek Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach. Firma specjalizuje się w projektowaniu i produkcji opancerzonych pojazdów specjalnych.
- Wymieniamy się technologiami. Uzyskujemy w ten sposób efekt synergii, co pozytywnie wpływa na gospodarkę, zarówno polską, jak i czeską – podkreślił wiceprezes HCP ds. finansowych Krzysztof Zwiefka.
Cegielski rozwija produkcję napędów elektrycznych, pracując równocześnie nad transferem czeskiej technologii na potrzeby produkcji transporterów opancerzonych 4x4.
Obie propozycje pojazdów opancerzonych 4x4 mogą, zdaniem HCP spełniać potrzeby polskiej armii oraz innych służb mundurowych. Według spółki, zapewniają "najnowocześniejsze na świecie zdolności bojowe i terenowe, innowacyjne rozwiązania technologiczne wpływające na bezpieczeństwo i komfort użytkowników".
Polonizacja produktu
- Po podpisaniu umowy przez MON na dostawę pojazdu w ramach programów modernizacyjnych Sił Zbrojnych RP rozpoczniemy produkcję, która zakłada polonizację produktu. Husar będzie dumą polskiej armii i służb mundurowych, skutecznie podnosząc zdolności obronne różnych formacji – powiedział wiceprezes HCP ds. finansowych Krzysztof Zwiefka.
- Kiedy kilkanaście miesięcy temu rozpoczynaliśmy prace nad powrotem Cegielskiego do zbrojeniówki wierzyliśmy, że zaproponujemy nową jakość w tej branży przemysłu. Pozytywny odbiór przedstawicieli służb mundurowych jest dla nas potwierdzeniem, że zmierzamy w dobrym kierunku - dodał.
Ambicją HCP jest wytwarzanie zamówionego przez armię pojazdu przynajmniej w 70 proc. samodzielnie, lub przy udziale polskich kooperantów.
- W Cegielskim budowany będzie pojazd, który będzie doposażony o różne systemy i uzbrojenie w innych polskich firmach branży zbrojeniowej. Razem jesteśmy w stanie zaproponować świetny pojazd z wszechstronnym zastosowaniem, który będzie wykorzystywany zarówno w kraju, jak i za granicą – powiedział Zwiefka.
Zdaniem spółki, współtworzony przez HCP pojazd, dzięki swej modułowej konstrukcji, będzie mógł być stosowany nie tylko w wojsku, ale też przez policję, straż graniczną, straż pożarną czy przez leśników.
W trakcie wydarzenia w Kielcach doszło do podpisania umowy o współpracy z CSG odnośnie produkcji pojazdów ciężarowych AVIA. HCP będzie współpracować z AVIA Trucks w zakresie projektu i dostawy napędów elektrycznych Cegielskiego do ciężarówek czeskiego producenta.
Powrót do przeszłości
H. Cegielski-Poznań S.A. istnieje na rynku od ponad 170 lat. Obecnie spółka wprowadza na rynek technologię napędów elektrycznych z zastosowaniem w branży automotive, kolejowej i tramwajowej. HCP oferuje również produkty i usługi z branży OZE oraz inżynierii środowiskowej - m.in. biogazownie i instalacje do przetwarzania odpadów.
W 1846 roku, kiedy powstała firma, produkowano w niej maszyny rolnicze, lokomobile parowe, parowozy i tabor kolejowy. Przedsiębiorstwo stało się uznanym producentem w branży silników okrętowych oraz stacjonarnych generatorów prądu. Cegielski rozwija się w dziedzinie serwisu przekładni elektrowni wiatrowych.
Spółka ma blisko 80-letnie doświadczenie w produkcji specjalnej. W halach Cegielskiego w Poznaniu i Rzeszowie produkowane były już od I wojny światowej pociski, karabiny, działka, oraz pociągi pancerne. Produkcja specjalna w HCP została zawieszona w 2002 roku.
Autor: FC / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN 24