Ponad połowa Polaków (56 proc.) najbardziej wierzy informacjom publikowanym w internecie. Natomiast aż 60 proc. respondentów nie ufa wiadomościom podawanym w radiu i telewizji, prasie nie ufa 38 proc. - wynika z najnowszego badania European Trusted Brands, którego wyniki przytacza seriws wirtualnemedia.pl.
W odróżnieniu od Polaków, pozostali Europejczycy są bardziej ostrożni względem informacji przekazywanych w internecie. Sieci - średnio w Europie - ufa 45 proc. badanych. Najmniej wiarygodnym źródłem jest internet dla Niemców - informacjom tam publikowanym ufa zaledwie 24 proc.
Co ciekawe, mieszkańcy Europy zdecydowanie ufają - w przeciwieństwie do nas - telewizji i radiu. Np. w Szwecji taką opinię wyraziło 82 proc. respondentów, w Finlandii - 70 proc..
Porównywalnym zaufaniem darzymy natomiast prasę drukowaną. Średnia europejska to 40 proc.
W ogóle - dziennikarz w Polsce nie jest zawodem najwyższego zaufania. Pozytywną odpowiedź dała zaledwie jedna trzecia ankietowanych (32 proc.). W Europie sytuacja ta wygląda jeszcze gorzej - przedstwicielom tego zawodu ufa tylko 28 proc.
Bo dzielimy media na „nasze” i „wasze”
- Polacy mają zdecydowanie mniejsze zaufanie do radia i telewizji oraz nieco mniejsze do prasy w porównaniu do pozostałych Europejczyków. Wynika to przypuszczalnie z dwóch powodów. Pierwszy jest taki, że Polacy generalnie nie ufają instytucjom. Drugi to głębokie podziały polityczne w społeczeństwie rzutujące na rozgraniczenie mediów na "nasze" i "wasze" - wyjaśnia psycholog społeczny, prof. Janusz Czapiński w rozmowie z portalem wirtualnemedia.pl. - Wyjątkiem jest internet, któremu ufa znacznie większy odsetek rodaków, dużo większy także niż średnio u Europejczyków. Wynikać to może z tego, że internet jest jedynym prawdziwie interaktywnym medium, dzięki czemu Polak-indywidualista może żywić przekonanie, że sam decyduje o tym, co jest, a co nie jest ważne, atrakcyjne, prawdziwe. Większość polskich internautów sądzi, że jedynie w sieci można dotrzeć do sedna sprawy, bez interpretacji narzuconej przez niezbyt obiektywnych instytucjonalnych nadawców - uważa psycholog. Badanie European Trusted Brands zostało przeprowadzone przez wydawnictwo Reader’s Digest w 15 krajach na próbie prawie 28 tys. respondentów.
Autor: MON//bgr / Źródło: wirtualnemedia.pl
Źródło zdjęcia głównego: sxc.hu