Do stolicy województwa warmińsko-mazurskiego powróci ważny środek komunikacji masowej. Obecnie trwa budowa od podstaw linii tramwajowych, które połączą najdalsze osiedla Olsztyna ze śródmieściem oraz z dworcem kolejowym i kampusem akademickim. Uruchomienie sieci jest zaplanowane na jesień.
Wprowadzenie od jesieni w Olsztynie tramwajów oraz jednoczesne lepsze dostosowanie linii autobusowych do potrzeb pasażerów może sprawić, że na ulice miasta wyjedzie o 15 do 20 proc. samochodów osobowych mniej - wynika z analiz olsztyńskich urzędników.
Trzy nowe linie będą kosztować 10 milionów złotych rocznie
Analizę i wstępne koszty utrzymania tramwajów w nowym układzie komunikacji publicznej przedstawił olsztyńskim radnym z komisji gospodarki komunalnej dyrektor Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu Jerzy Roman.
- Wszystkie udogodnienia kierowane w stronę komunikacji zbiorowej mają pośredni wpływ na jakość i komfort podróżowania w komunikacji indywidualnej. Ocenia się, że sprawna komunikacja zbiorowa sprawi, iż od 15 proc. do 20 proc. użytkowników aut osobowych przesiądzie się do pojazdów komunikacji publicznej. Inwestowanie w komunikację zbiorową odczują też taksówkarze, którym miasto udostępniło możliwość poruszania się buspasami - podkreślił Roman.
Zaznaczył, że obecnie trwają prace nad planem finansowym nowego układu komunikacji zbiorowej. Łączny koszt funkcjonowania komunikacji zbiorowej autobusów i tramwajów będzie się wahał w granicach od 77,3 mln do 81,3 mln zł rocznie. Obsługa trzech nowych linii tramwajowych to koszt 10,1 mln zł rocznie - dodał dyrektor.
Zewnętrzna firma receptą na ograniczenie kosztów
Prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz powiedział, że budżet na komunikację zbiorową może być ograniczany poprzez lepsze dostosowanie linii autobusowych do potrzeb pasażerów, ale także dalsze uwolnienie rynku usług komunikacji zbiorowej.
Rynek komunikacji miejskiej w Olsztynie w 90 proc. obsługuje komunalny przewoźnik - Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne (MPK); 10 proc. linii obsługuje prywatny przewoźnik wyłoniony w przetargu - konsorcjum KDD i Blue Line.
Władze Olsztyna chcą jeszcze w tym roku ogłosić przetarg na obsługę kolejnych linii autobusowych, które nowy, zewnętrzny operator mógłby przejąć w 2016 r.
Olsztyn inwestuje w komunikację
Budowane właśnie linie tramwajowe mają poprawić komunikację miejską w Olsztynie. Połączą najbardziej odległe dzielnice miasta, tak zwane sypialnie - Jaroty, Pieczewo i Nagórki z centrum miasta oraz dworcem kolejowym i miasteczkiem studenckim oraz Uniwersytetem Warmińsko-Mazurskim w Kortowie. Oprócz linii tramwajowych budowana jest zajezdnia dla tramwajów. Powstała także nowa ulica - Obiegowa, która skróci przejazd do śródmieścia Olsztyna.
Wartość projektu tramwajowego według Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju to 497 mln zł, z czego unijne dofinansowanie wyniesie 350 mln zł. Budowa tras tramwajowych jest częścią dużego projektu usprawnienia komunikacji miejskiej w Olsztynie. Projekt przewiduje także zakup tramwajów, budowę buspasów, czyli wyodrębnionych pasów jezdni, przeznaczonych wyłącznie dla autobusów miejskich oraz instalację inteligentnego systemu sterowania ruchem ulicznym, uwzględniającego skalę natężenia ruchu w godzinach szczytu.
Mieszkańcy Olsztyna jeździli tramwajami już od 1907 roku, lecz w 1965 roku komunistyczne władze je zlikwidowały.
Autor: fil / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Wikipedia Commons CC BY SA 3.0 | Leinad | Jkan997