Polacy chcą płacić za media publiczne. Niemal jedna trzecia ankietowanych uznała, że najlepszym na to sposobem jest abonament - wynika z sondażu jaki dla "Dziennika Gazety Prawnej" przeprowadził instytut Homo Homini.
Pomimo, że abonamentu w ogóle nie płaci 60 proc. z nas, i aż 90 proc. firm, 32,5 proc. ankietowanych chce utrzymania tej formy finansowanie mediów publicznych.
- Ci, którzy nie płacą abonamentu, są właściwie bezkarni - tłumaczy tymczasem medioznawca dr Karol Jakubowicz.
Inne metody też dobre
Gdyby zatem pobieranie abonamentu okazało się nieskuteczne, do podatników dotrzeć można też w inny sposób.
Blisko 27 proc. ankietowanych zgodziłoby się na to, aby opłata audiowizualna pobierana była wraz z podatkami PIT i CIT. Takie rozwiązania sugerują zresztą środowiska artystyczne, pisze "DGP".
Jedna piąta ankietowanych (21,3 proc.) twierdzi, że opłata za media publiczne powinna być wliczana do rachunku za prąd. Tylko 12 proc. jest zdania, że państwowe radio i telewizja powinny być finansowane z budżetu państwa.
W większości krajów UE, media utrzymywane są z abonamentu radiowo-telewizyjnego. W Wielkiej Brytanii ściągalność tego podatku wynosi 95-100 proc.
Źródło: PAP, "Dziennik Gazeta Prawna"
Źródło zdjęcia głównego: sxc.hu