Najskuteczniejszym "budowniczym autostrad" wśród urzędujących dotychczas ministrów infrastruktury okazał się Marek Pol - wynika z rankingu "Rzeczpospolitej". Obecny szef resortu, minister Cezary Grabarczyk, choć mocno krytykowany, zajmuje czwartą pozycję i ma szanse wysunąć się na prowadzenie.
Ranking przeprowadzono w dwóch kategoriach. W pierwszej - uwzględniono liczbę kilometrów zbudowanych autostrad podczas kadencji danego ministra. W drugiej - kilometry podzielono przez lata urzędowania. Wynik był zaskakujący - w zależności od kategorii zmieniała się czołówka ministrów.
Najwięcej zrobili: Pol, Grabarczyk i Syryjczyk
Obecnie w Polsce jest 760 km autostrad, z tego aż 240 km "zbudował" minister w rządzie Leszka Millera Marek Pol (m.in. 104 km trasy A2 z Konina do Strykowa i w sumie 140 km A4). To on doprowadził też do uchwalenia specustawy drogowej przyspieszającej proces przygotowania inwestycji. Mimo to Pol był jednym z najbardziej krytykowanych ministrów, głównie za wprowadzenie winiet. Mimo swoich niewątpliwych zasług, biorąc pod uwagę długość kadencji ministra Pola, jego skuteczność zapewniła mu dopiero czwarte miejsce.
Drugie miejsce w rankingu "kilometrowym" ma obecny szef resortu infrastruktury Cezary Grabarczyk. Dzięki jego działaniom w 2011 roku będzie 168 km autostrad (A1 i A2). To jeszcze nie wszystko - do końca roku minister ma podpisać umowy na kolejnych 270 km A1 i A2. Te zasługi zapewniły mu pierwsze miejsce w rankingu skuteczności.
Do rozwoju budowy polskich dróg znacząco przyczynił się też Tadeusz Syryjczyk minister w rządzie Jerzego Buzka (trzecie miejsce pod względem liczby km). M.in. zapoczątkował budowę 150 km autostrad. Doprowadził do podpisania umowy z Autostradą Wielkopolską (Konin – Nowy Tomyśl), na podstawie koncesji przyznanej przez Bogusława Liberadzkiego. On też wydał koncesje GTC na budowę północnego odcinka A1 od Gdańska do Torunia.
Jerzy Polaczek (odpowiedzialny za drogi podczas rządów PiS) rozpoczął budowę 110 km autostrad, na większości prace wciąż trwają. Następcy, Cezaremu Grabarczykowi oddał 168 km. Za jego kadencji znaleziono źródła finansowania poszczególnych inwestycji. Program ten przejął obecny rząd.
Najmniej zrobili ministrowie Zbigniew Jaworski i Adam Wielądek. Podczas kadencji Jaworskiego powstało 6,5 km A4, a Wielądek dodał do tej trasy kolejne 2,2 km.
Źródło: Rzeczpospolita
Źródło zdjęcia głównego: TVN24