Ponad 4,5 mln zł wydała Platforma Obywatelska na reklamę wyborczą w radiu i telewizji podczas tegorocznej kampanii do Parlamentu Europejskiego - wynika z raportu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Jak się okazuje, Prawo i Sprawiedliwość wydało na ten cel niewiele mniejszą kwotę.
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji przyjęła raport o reklamie wyborczej w radiu i telewizji podczas tegorocznej kampanii do PE. Wynika z niego, że na emisję płatnych audycji w radiu i telewizji najwięcej wydały Platforma Obywatelska - ok. 4 mln 672 tys. zł oraz Prawo i Sprawiedliwość - 4 mln 344 tys. zł.
Na kolejnych miejscach znalazły się Polskie Stronnictwo Ludowe - zapłaciło 2 mln 192 tys. zł, Sojusz Lewicy Demokratycznej-Unia Pracy - ok. 646 tys. zł, Porozumienie dla Przyszłości - CentroLewica 246 tys. zł, Prawica Rzeczypospolitej ok. 210 tys., Libertas 85 tys. zł, Samoobrona 74 tys. zł, a Unia Polityki Realnej tylko 4950 zł.
Najwięcej minut wykupił SLD-UP
Czas płatnych audycji zlecanych przez komitety wyniósł ponad 333 godz. (blisko 20 tys. minut) i kosztował prawie 12,5 mln zł.
Najwięcej minut wykupił komitet wyborczy SLD-UP - 5810, a następnie PO - 3495 minut oraz PiS - 3040. Dalej znalazło się m.in. PSL - 2994, Libertas - 1525 oraz Prawica Rzeczypospolitej - 1099 minut. Porozumienie dla Przyszłości - CentroLewica opłaciło 758 minut, Samoobrona - 182, a UPR - 150 minut.
Ale najbardziej wykosztowali się ludowcy
Wśród czterech komitetów - PSL, PO, PiS i SLD-UP - które uzyskały mandaty, największe wydatki jednostkowo ponieśli Ludowcy. PSL zdobyło trzy mandaty, statystycznie na każdy wydatkowano więc ok. 730 tys. zł. PO uzyskało 25 mandatów - na jeden wydano ok. 186 tys. zł. PiS zdobyło 15 miejsc w europarlamencie, wydatki na jedno wyniosły ok. 289 tys. zł. Każdy z siedmiu mandatów SLD-UP kosztował średnio 92 tys. zł. Jak poinformowała dyrektor departamentu prezydialnego KRRiT Anna Szydłowska, raport opracowano na podstawie sprawozdań nadesłanych przez nadawców radiowych i telewizyjnych. Uwzględniono w nim 162 programy telewizyjne - w tym 24 telewizji publicznej i 138 telewizji koncesjonowanej, a także 223 programy radiowe.
Informacje dotyczące telewizji publicznej dotyczą programów TVP 1, TVP 2, TVP Polonia, TVP INFO, 16 Regionalnych Oddziałów TVP oraz czterech programów tematycznych. Dane dotyczące telewizji koncesjonowanej odnoszą się do 46 programów telewizji naziemnej i satelitarnej oraz 92 programów telewizji kablowej.
Raport znajduje się na stronach internetowych KRRiT.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: sxc.hu