Możliwość powoływania katechetów na wychowawców klas proponuje Ministerstwo Edukacji Narodowej w nowelizacji rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach. Obecne przepisy nie pozwalają nauczycielom religii na pełnienie funkcji wychowawców klasy.
Ministerialny projekt został przekazany do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych.
Według obowiązujących przepisów katechetę w szkole zatrudnia dyrektor, ale kieruje do pracy z uczniami biskup diecezjalny. W szkole katecheci mają takie same prawa i obowiązki, jak inni nauczyciele, nie mogą jednak być wychowawcami.
"Przedstawiciele kościołów wskazywali na potrzebę zmiany przepisu"
MEN przypomina, że obecne przepisy - uniemożliwiające powierzenie obowiązków wychowawcy klasy nauczycielowi religii - zostały wprowadzone w 1992 roku, kiedy nauczycielami religii w szkołach w zdecydowanej większości byli księża i siostry zakonne.
"Na potrzebę zmiany przepisu w tym zakresie wielokrotnie wskazywali przedstawiciele kościołów i innych związków wyznaniowych prowadzących nauczanie religii w szkołach. Kwestia ta jest także poruszana w interpelacjach poselskich oraz w zapytaniach kierowanych do Ministerstwa Edukacji Narodowej, zarówno przez dyrektorów szkół, nauczycieli religii, jak i rodziców" - czytamy w uzasadnieniu projektu.
MEN zwraca uwagę, że w niektórych szkołach przepisy blokują powierzenie wychowawstwa klasy pomimo tego, że taką wolę wyrażają rodzice dzieci, a nauczyciele religii - często osoby świeckie, uczą także innych przedmiotów.
Resort edukacji proponuje ponadto, aby zasady oceniania z religii i etyki były ustalone według skali ocen określonej w statucie szkoły, a nie według skali ocen przyjętej w danej klasie. "Wewnątrzszkolny system oceniania jest dokumentem spójnym, obowiązującym wszystkich uczniów w szkole i powinien również określać zasady oceniania uczniów z religii/etyki" - uzasadnienia MEN.
Wprowadzenie przepisów przejściowych
Jednocześnie projekt rozporządzenia przewiduje wprowadzenie przepisów przejściowych. Chodzi o umożliwienie dostosowania statutów szkół (w zakresie oceniania nauki religii i etyki) do zmian wprowadzonych w rozporządzeniu oraz zastosowania ich także w funkcjonujących jeszcze szkołach starego ustroju szkolnego, to jest w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych oraz klasach tych szkół prowadzonych w szkołach innego typu.
Religię do szkół wprowadzono w 1990 roku. W 1992 roku Ministerstwo Edukacji Narodowej wydało rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach. Zgodnie z nim rodzice mogą wybrać, czy dziecko będzie chodzić na lekcje etyki, religii, czy nie będzie uczestniczyć ani w jednych, ani w drugich.
Zarówno lekcje etyki, jak i religii organizowane są na wniosek rodziców lub samych uczniów, jeśli są oni pełnoletni. Przepisy te dotyczą wszystkich kościołów i związków wyznaniowych.
Autor: kb//now / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock